lördag 4 maj 2024

Mörkret, Ragnar Jónasson

Titel
: Mörkret
Serie: Hulda Hermannsdóttir #1
Författare: Ragnar Jónasson
Utgivningsår: 2015
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 6 timmar 16 minuter
Genre: Deckare, Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Marie Richardson

Handling:
En ung kvinna hittas död på en enslig strand. Här sökte hon skydd, men fann i stället sin grav i vågorna. En förhastad polisutredning bedömer händelsen som självmord.

Hulda Hermannsdóttir, kriminalinspektör vid Reykjavikpolisen, tvingas till en tidig pension. Men innan dess får hon möjlighet att åta sig ett sista fall. Hon vet exakt vilket hon ska välja. Och vad hon upptäcker i sin utredning är något betydligt värre än självmord. Ändå har hon svårt att få ut ens den mest elementära information i fallet. När Huldas egna kollegor försöker bromsa utredningen finns till sist bara ett sätt kvar. För att avslöja sanningen måste hon riskera sitt eget liv.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här var nästan som att läsa om en Isländsk Vera. Ni vet Ann Cleeves kriminalkommisarie Vera Stanhope. En äldre, inte helt omtyckt polis som kör sitt eget race. Boken var bra, men kändes lite kort och fick ett väldigt snöpligt slut som jag absolut inte var beredd på. 

Att det utspelar sig på Island bidrar till min fascination av historien och det börjar bli en liten hög med böcker jag har läst av samma författare.  Han skriver på ett väldigt lättillgängligt sätt och den här läste jag igenom på två dagar. Det är lite lagom spännande men går inte allt för djupt, den hade kunnat vara lite längre. Jag kommer att fortsätta läsa böcker om Hulda Hermannsdótter.

Du kanske också vill läsa om:

Jónasson Ragnar Snöblind (Det mörka Island #1) 

Cleeves Ann Svart som natten (Shetland Island #1) 

Adler-Olsen Jussi Kvinnan i rummet (Avdelning Q #1)

Hjorth Michael & Rosenfeldt Hans De underkända, (Sebastian Bergman #5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar