tisdag 7 maj 2024

Tisdagstrion V. 19 - Bok nummer 3, 14 och 23 i valfri bokhylla

 


Idag har Ugglan & Boken ett tema på Tisdagstrion som kan generera väldigt många olika böcker. Det behövdes inte heller djupare funderingar för att hitta dessa böcker. Temat för denna veckan lyder: Bok nummer 3, 14 och 23 i valfri bokhylla

Jag tog böcker från ett hyllplan med mina olästa böcker och då blev det dessa.

Nr.3 Jade City, Fonda Lee
Jag vet faktiskt inte så mycket om den här boken mer än att den hamnat på mångas favoritlistor. Jag har bara köpt första boken i trilogin än så länge. Den är ganska tjock som vi får väl se när jag orkar ta tag i den.

Jade is the lifeblood of the island of Kekon. It has been mined, traded, stolen, and killed for -- and for centuries, honorable Green Bone warriors like the Kaul family have used it to enhance their magical abilities and defend the island from foreign invasion.

Now, the war is over and a new generation of Kauls vies for control of Kekon's bustling capital city. They care about nothing but protecting their own, cornering the jade market, and defending the districts under their protection. Ancient tradition has little place in this rapidly changing nation.

When a powerful new drug emerges that lets anyone -- even foreigners -- wield jade, the simmering tension between the Kauls and the rival Ayt family erupts into open violence. The outcome of this clan war will determine the fate of all Green Bones -- from their grandest patriarch to the lowliest motorcycle runner on the streets -- and of Kekon itself.

Jade City is the first novel in an epic trilogy about family, honor, and those who live and die by the ancient laws of blood and jade.

Nr. 14 Ljuset vi inte ser, Anthony Doerr
Den här boken är också tjock och har ett ganska tungt ämne och därför har jag inte kommit mig för att läsa denna heller... än. Men jag tror att den kan vara bra. Jag har redan sett tv-serien baserad på boken som finns på Netflix och den tyckte jag om, så boken borde inte vara sämre, eller hur!?!

Den franska flickan Marie-Laure har nyligen blivit blind och kan bara tolka krigets fasor genom ljud, dofter och beröring.

I Tyskland drömmer barnhemspojken Werner om att bli radiotekniker, men kan bara undslippa ett hårt liv i kolgruvan genom Hitlerjugend.

När Marie-Laure flyr det ockuperade Paris och Werner skickas på ett hemligt uppdrag förenas deras öden i Saint-Malo en stad som kommer att totalförstöras av kriget.

Ljuset vi inte ser är en gripande historia om människor som, mot alla odds, kämpar för att överleva. En fängslande berättelse om den grymhet som en gång slog klorna i Europa och om den godhet som göms i djupet av våra hjärtan.

Nr. 23 Valiant, Holly Black
Detta är andra boken i en trilogi (Moderna Faerie Tales) som jag inte börjat på än, men Holly Black brukar skriva ganska lätt och snabblästa böcker.

Första boken heter Tithe och beskrivs så här:
Welcome to the realm of very scary faeries!

Sixteen-year-old Kaye is a modern nomad. Fierce and independent, she travels from city to city with her mother's rock band until an ominous attack forces Kaye back to her childhood home. There, amid the industrial, blue-collar New Jersey backdrop, Kaye soon finds herself an unwilling pawn in an ancient power struggle between two rival faerie kingdoms - a struggle that could very well mean her death.

Valiant beskrivs så här:
When seventeen-year-old Valerie runs away to New York City, she's trying to escape a life that has utterly betrayed her. Sporting a new identity, she takes up with a gang of squatters who live in the city's labyrinthine subway system.

But there's something eerily beguiling about Val's new friends. And when one talks Val into tracking down the lair of a mysterious creature with whom they are all involved, Val finds herself torn between her newfound affection for an honorable monster and her fear of what her new friends are becoming.

9 kommentarer:

  1. intressant hylla, inte läst dessa

    SvaraRadera
  2. Har bara läst Ljuset vi inte ser men vill läsa Fonda Lees serie.

    SvaraRadera
  3. Ljuset vi inte ser gillade jag!

    SvaraRadera
  4. Ljuset vi inte ser har jag läst. En betydligt bättre bok än författarens tidigare roman Grace.

    SvaraRadera
  5. Ljuset vi inte ser är verkligen läsvärd. Den utspelas ju under andra världskriget och det är ett tungt ämne, men romanen är skriven på ett sätt som man inte väntar sig. Där finns poesi och vackra bilder också.

    SvaraRadera
  6. Ljuset vi inte ser tyckte jag om.

    SvaraRadera
  7. Ljuset vi inte ser finns i min bokhylla med.

    SvaraRadera
  8. Ljuset vi inte ser blir jag sugen på! Gillade serien på Netflix / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  9. Jag har bara läst Ljust vi aldrig ser av dina tre och tyckte mycket om den!
    Mina tre böcker finns
    https://boksuddis.wordpress.com/2024/05/07/tisdagstrion-bok-nummer-3-14-och-23-i-valfri-bokhylla/

    SvaraRadera