tisdag 27 februari 2018

Veckans topplista - Tips Bokrea nr.2


Johannas Deckarhörna har varje veckan en topplista där man listar fem böcker under ett specifikt tema.

Tema vecka 9: Bokrea 2018


Jag har som tradition de senaste åren varit ledig under bokrean första dag. En dag för mig och vad jag tycker om helt enkelt. Även i år har jag tagit ledigt, men... Jag ligger med influensa och feber och kommer ingenstans idag. Vilket innebär att jag tycker EXTREMT synd om mig själv. 

Jag har ju dock redan förbeställt lite böcker från Bokus och Akademibokhandeln som jag tänkt gå till idag finns ju kvar när jag frisknat till, även om det inte riktigt blir samma sak som en heldag för mig själv. 

Idag kommer jag tipsa om böcker på rean. Priserna är lite högre ute i bokhandeln än på nätet. Alla böcker finns kanske inte heller ute i bokhandeln utan bara på nätet.


1. Razorlandtriologin Enklav, Utpost och Hord av Ann Aguirre handlar om ungdomar i en apokalyptisk värld där pesten har dödat större delen av mänskligheten, det är gammalt om man är över 20 år och de människor som finns kvar hotas av Freaks, som äter människor. Jag älskade den här triologin när jag läste den på engelska för flera år sedan. När den kommit på svenska har jag samlat på mig den allteftersom den dykt upp på bokrean. I år finns alla tre med. På Adlibris finns de för 65 kr/st. Bokus 69 kr/st.


2. Agatha Christies böcker från Bookmark förlag är så otroligt vackra att jag gått och tittat på dem och längtat efter att de skall få dekorera min bokhylla ända sedan jag upptäckte dem. Att Christie skrivit fantastiskt spännande och kluriga böcker är ju bara bonus. Nu när de finns på bokrean är det ju bara att samla på sig allihop, eller hur! Vem vill inte ha dem i bokhyllan liksom!?! På Adlibris kostar de 55 kr/st, Bokus 55 kr/st


3. Korpringarna, triologin av norska Siri Pettersen finns även den på bokrean. Det är fantasy om "Hirka som är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ..." (Adlibris) Jag blev uppslukad av den här serien när jag läste den. Den tar vändningar som jag inte var beredd på. Mycket läsvärd! Adlibris 69 kr/st Bokus 69 kr/st.


4. Klassiker kan man passa på att fynda på bokrean. Olika ställen kan ha olika klassiker de rear har jag märkt, både på engelska och på svenska. I årets bokreablad från Akademibokhandeln finns flera intressanta till bra priser. Själv har jag beställt denna utgåva av Jane Austens Förnuft och Känsla, då jag redan tidigare reor inhandlat andra klassiker i liknande utgåva. Dessutom är jag naturligtvis sugen på att läsa boken, då jag bara sett filmatiseringar av denna.


5. Outlanderserien av Diana Gabaldon. Serien om Claire och Jamie Fraser en kärleks och äventyrs historia som sträcker sig över lång tid. Claire som åker tillbaka i tiden till 1743 med allt vad det innebär. Jag ÄLSKADE första boken och tycker serien (hittils) är väldigt bra. Jag har ännu inte läst alla, nästa bok för mig är Snö och Aska och den är enorm. Det tar ett tag att komma igenom dessa böcker då de är mycket detaljerade och beskrivande, men det är en del av charmen och man lär känna karaktärerna väl. De är dessutom fyllda med action och otroliga händelser som gör det spännande. Orkar du inte med hela serien, läs bara första boken (eller se serien) Adlibris 55 kr/st Bokus 49 kr/st.

22 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Jag så också att det fanns många klassiker att fynda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassiker kan man inte ha för många, särskilt om de är snygga.

      Radera
  2. Jag har ju tagit mig igenom första delen i Outlander-serien, men blev inte helt övertygad. Oftast brukar jag ge en serie två chanser, men de här böckerna är så ofantligt tjocka så jag är inte helt säker på om jag vill investera den tiden :)

    SvaraRadera
  3. Christies bok har jag läst och några av de första delarna i Outlander-serien. Tack för tips om de övriga!

    SvaraRadera
  4. Agatha Christie har jag läst, inte de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det ju bara att passa på och fynda!

      Radera
  5. Jag har trillat och slagit i knäet så jag kommer inte heller till bokhandeln. Men Razor trilogin kanske man skulle köpa till böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lider med dig och skickar en kram. Razorlandtriologin är ett fynd!

      Radera
  6. Trist att du är sjuk en dag som denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är vissa dagar på året man bara inte får vara sjuk och idag är en sådan.

      Radera
  7. kul att hitta klassiker på rean. både Austen och Christie.
    ingen rea för mig heller. lunginflammation. inte kul

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, du får krya på dig. Mkt sjukdom just nu!

      Radera
  8. Odinsbarn, Främlingen och Mordet på Orientexpressen är verkligen bra :)

    SvaraRadera
  9. Razorland trilogin gillade jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är bra! Nog dags för omläsning snart.

      Radera
  10. Så fin Austen boken var. :)Bra fynd det.

    SvaraRadera
  11. Tack för intressanta tips. Diana Gabaldons serie är jag otroligt sugen på att påbörja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du bara skall läsa en av hennes böcker. Ta Främlingen, den är bäst!

      Radera