tisdag 20 februari 2018

Last Sacrifice, Richelle Mead

Titel: Last Sacrifice
Originaltitel: Last Sacrifice
Serie: VA #6
Författare: Richelle Mead
Utgivningsår: 2010
Förlag: Penguin UK
Sidor/tid: 17 timmar 35 minuter
Genre: urban fantasy, unga vuxna
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Emily Shaffer

Handling:
Drottningen är död och Rose Hathaway sitter fängslad för högförräderi. Men hennes planer krossas när Abe, hennes opålitliga far (och så kallade advokat), kommer med nyheten att Rose ska avrättas om två veckor. För första gången i sitt liv är hon riktigt, riktigt rädd.
Samtidigt befinner sig Rose bästa vän Lissa vid hovet i en livsfarlig kamp om tronen. Men kanske finns det ett sätt att motarbeta de krafter som håller på att splittra moroi och bevisa Rose oskuld? Plötsligt står Rose och Lissa inför den tuffaste utmaningen i sina liv. Tänk om de bara kan lyckas genom att offra det som betyder mest av allt i hela världen? Varandra

Mina tankar:
Så har jag kommit till sista boken i den här serien. Törst, Fruset blod, Skuggkysst, Löftet och Andens kraft har snabbt fått avlösa varandra. 

Denna sista bok var nog den mest irriterande av de allihop. Jag inser att det finns en hel del problem redan innan i serien, men här stör de mig verkligen. Det här med otrohet till exempel. En författare kan skriva om det hur gulligt som helst, det är fortfarande inte okej, vilket inte problematiseras tillräckligt här. Triangeldramat överhuvudtaget känns bara så onödigt. 
Sen är jag av den åsikten att allt inte knyts ihop ordentligt för att vara sista boken. Vissa trådar släpps bara och det känns lite snopet. Det finns naturligtvis även en del jag gillade med boken. Den är tex. fortfarande väldigt lättläst och underhållande med ett snabbt tempo. Kompisgänget är kul och alla karaktärer är etablerade.

Serien som sådan är helt okej. Jag uppskattar att följa Rose och hennes vänner i deras äventyr. Det är, som jag upprepar hela tiden, väldigt underhållande och lättläst. Jag har ju kommit igenom serien på bara några veckor, vilket säger en del. Men den är ren underhållning och ger inget större intryck. Jag ser inget djup, jag skakas inte om, jag känner inga större känslor. Men jag hade trevligt under tiden det pågick! 

Last Sacrifice är lika lättläst som tidigare böcker i serien, men jag är lite besviken på hur allt knöts ihop. 

Betyg: 3,5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar