tisdag 13 februari 2018

Veckans topplista - alla hjärtans dag


Johannas Deckarhörna har varje veckan en topplista där man listar fem böcker under ett specifikt tema.

Tema vecka 7: Alla hjärtans dag


Jag uppskattar att läsa om kärlekshistorier, när det handlar om kärlek som går lite djupare än attraktion och sex. Men ändå finns det ju olika sorter.  Jag har därför valt att lista fem böcker under fem olika kärleksteman. Egentligen kan man nog säga att dessa författare har flera böcker under samma tema, jag har väl helt enkelt valt ut en favorit. Tema fem är egentligen inget jag uppskattar, men andra kanske gör... Kasie West är tyvärr inte översatt till Svenska.


  1. Gullig kärlekshistoria: Kasie West, Love, Life and the List
  2. Episk Kärlekshistoria: Jane Austen, Stolthet och Fördom
  3. Rolig kärlekshistoria: Sophie Kinsella, Nya Kontakter
  4. Dramatisk kärlekshistoria: Diana Gabaldon, Främlingen
  5. Korkad kärlekshistoria: Becca Fitzpatrick, Black Ice

36 kommentarer:

  1. Romantik funkar inte så i böcker, för mig. Jag är överkänslig mot alla former av överdrifter då :) Av dina fem har jag bara läst Främlingen och nej, det var inte alls min grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju faktiskt tur vi inte gillar samma saker, vad ensidigt livet hade blivit då.

      Radera
  2. Jag är nog mest för de gulliga :-) I litteraturen alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skall du definitivt pröva Kasie Wests böcker. 😊

      Radera
  3. Tack för listan (fick just ändra stavningen, hade skrivit lustan). Har bara läst Jane Austen, är väl mer för det lite allvarligare. Men. Minns just nu att jag hade trevligt när jag läste Mad about the boy av Helen Fielding.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Autostavning är inte alltid så lyckat, ibland blir det väldigt galet. Skall kolla upp boken du tipsar om, den kanske är ngt för mig.

      Radera
  4. fin topplista, bara läst Austen, tack för tips och kort beskrivning.

    SvaraRadera
  5. Kul lista, blir lite nyfiken på vad korkad kärlekshistoria innebär? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs boken får du se om du håller med😉

      Radera
  6. Tack för mysiga tips. Har några Jane Austen i bokhyllan, har faktiskt tänkt läsa Övertalningen denna månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger här och väntar tålmodigt på att bli läst också.

      Radera
  7. Har läst Austen och Gabaldon. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  8. Haha jag gillar dina kärleksteman :)

    SvaraRadera
  9. Kasie West vill jag gärna läsa, det låter som böcker helt i min smak :)

    SvaraRadera
  10. Tack för tipsen. Några av dessa har jag läst, andra är nya för mig.

    SvaraRadera
  11. Jag gillar både Austen och Gabaldon. Jag läste Stolthet och fördom i julas och gillade mycket och lyssnar nu på Skugga av svek av Gabaldon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gabaldons serie är bra, men jag måste ta pauser mellan böckerna, nästa är snö och aska (heter den så? ngt med aska iallafall)

      Radera
  12. Stolthet och fördom har jag förstås läst. Kinsella känner jag till och Gabaldon men inte de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har missat ungdomsböckerna då.😉

      Radera
  13. När jag plockade ihop en trave (två travar...) med filmer med romantiskt tema blev jag påmind om Outlander, som ju du har med i bokform. Jag måste verkligen ta mig i kragen och se klart de senaste säsongerna, jag var helt fast när jag såg den första. Stolthet och fördom har jag bara sett som film, den var den väldigt fin. Jag gillar så kallade kostymfilmer som omväxling, och särskilt från äldre tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stolthet och fördom hade jag också bara sett som film tills för ngt år sen, boken var minst lika bra om inte bättre.

      Radera
  14. Stolthet och fördom är verkligen passande! :-)

    SvaraRadera
  15. Främlingen och Stolthet och fördom har jag läst :)

    SvaraRadera
  16. En får tacka för tipsen, inget av dessa har jag läst.

    SvaraRadera
  17. Jag läser sällan romantik men Stolthet och fördom har jag läst lite av eller om det blev hela när jag pluggade litteratur. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då undrar jag naturligtvis om du gillade den?

      Radera
  18. Jag läste också Black ice men var inte heller så imponerad av den..

    SvaraRadera