onsdag 14 februari 2018

Blood Promise, Richelle Mead

Titel: Blood Promise
Originaltitel: Blood Promise
Serie: VA #4
Författare: Richelle Mead
Utgivningsår: 2009
Förlag: Penguin UK
Sidor/tid: 13 timmar 5 minuter
Genre: urban fantasy, ungdom
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Emily Shaffer

Handling:
Roses värld rasar samman när hon måste välja mellan att stanna som beskyddare åt sin bästa vän Lissa eller hålla sitt löfte till Dimitri. De hade varit helt överens om att de hellre ville dö än leva som själsdöd mördarmaskin, som strigoi. Och nu är Dimitri en strigoi.
Rose väljer att lämna Lissa och skolan och reser till Ryssland för att leta upp Dimitri. Det är inte lätt att hitta en person som inte vill bli funnen i ett så stort land, det tar tid. Under den tiden lär Rose känna Dimitris familj och hur det är att leva utan för skolan.
Till slut, efter många, många nätters jakt, är det rätt strigoi hon fångat. Men hur lätt är det att döda den man älskar? Ett ögonblicks tvekan och allt vänds upp och ner!

Mina tankar:
Fjärde boken i Vampire Academy-serien och jag hoppar över till ljudbok och engelska, mest för att jag inte orkar vänta på att hinna låna böckerna på biblioteket, som jag gjorde med de tre första och för att från och med denna boken fanns den på Storytel. Törst, Fruset blod och Skuggkysst är de tre första böckerna i serien.

Jag vet inte riktigt med den här boken, jag tycker nog att det börjar spåra ur lite. Det händer väldigt mycket och det är en liten rörig känsla över alltihop. Det väl inramade och enkla som jag gillade med de andra finns inte kvar och ett förhållande som gav mycket av essensen i de tre böckerna ger inte samma upplevelse längre. Det blir till och med lite tråkigt emellanåt. Men det finns tillräckligt mycket intresse kvar för att fortsätta med nästa bok. Har jag kommit igenom fyra böcker kan jag nog komma igenom de två sista också och hoppas på bättring.

Det låter kanske som jag enbart är negativ till boken med det är jag inte. Jag gillar hur Rose verkligen får arbeta med sig själv, när hon går igenom en tuff period. Vissa bitar är också fylld av Rose kaxiga attityd och action, vilken är en stor del i underhållningsvärde till för min del. Världen utvecklas också och vi får bland annat mer information om strigoi. Slutet är återigen tufft och känns ganska slutgiltigt.


Blood Promise är dramatisk men ger inte samma läsbehov som de tre första böckerna

Betyg: 3/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Jag läste första boken i den här serien och hade tänkt fortsätta men ja, det går sådär ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju ofta så. "So many books so little time" - So true!😊

      Radera