söndag 10 december 2017

Phantom of the Opera

Bild lånad från sv.opera.se

Phantom of the Opera
Igår var jag på Göteborgsoperan och såg musikal, nämligen Phantom of the Opera. Jag gillar musikaler och har sett en del, flera av dem på just Göteborgsoperan, men även i Cirkus i Stockholm och andra ställen i Sverige. En del konsertversioner har det också blivit och äger även en del musikalfilmer. Så jag gillar musikaler helt enkelt.

Fantomen på Operan har jag dock bara hört eller sett i filmformat förut, men blev introducerad för den tidigt då mina föräldrar ägde vinylplattorna med musiken. Jag fastnade för den dramatiska musiken och fantastiska sångerna. Så man kan säga att det ett tag har legat på min "bucket list" att se och höra denna i verkligheten. Så när Göteborgsoperan annonserade att de tänkte sätta upp musikalen, var jag en av dem som blev galet glad.

Igår var det alltså dags och jag tvingade med hela familjen, klart de måste se det jag längtat efter i så många år. Jag blev inte besviken. Scenen var full av kompetenta människor och alla runt scen måste ha gjort ett enormt arbete. De hade inte snålat med någonting och dekoren var fantastisk och skapade stämning. Kristallkronan, med dramatik och mystik. Fantomens mörka gothiska hem under jord. Operan med dess glättiga maskerad. Allt var så mäktigt, häftigt, gripande, roligt så orden räcker inte till. Det fanns inget som var mindre bra, allt var helt perfekt, helt magiskt! Så har ni möjlighet, gå och se.

Jag sitter tom och funderar över om jag inte skall försöka se den en gång till i Göteborg och jag måste se den i London eller New York någon gång i mitt liv.



2 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det är mäktigt att se den här live!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det. Är fortfarande helt "hög" av upplevelsen.

      Radera