tisdag 31 maj 2016

Stum sitter guden, Anna Jansson

Titel: Stum sitter guden
Originaltitel: Stum sitter guden
Författare: Anna Jansson
Utgivningsår: 2008
Förlag: Norstedts (E-bok)
Sidor/tid: 7 timmar 54 min
Genre: deckare
Språk: Svenska









Handling i korthet:
Maria Wern får som polis utreda ett mord där en man är hängd i ett träd tillsammans med nio djur. De inser snart att mordet har kopplingar till Svensk mytologi.

Mina tankar:
Jag såg först tv-serien om Maria Wern på tv och tyckte den var rätt ok underhållning. Så jag tänkte ge böckerna en chans också och när jag såg att böckerna fanns på Storytel var det ju bara att sätta igång. Anna Jansson har ju skrivit ett helt gäng med böcker om Maria Wern och är de bra har jag ju att läsa ett bra tag framöver.

Jag måste säga att jag är lite besviken. Historien kändes lite tunn och gav liksom inget bestående intryck. Sekunden efter att boken var slut hade jag redan glömt vad den handlade om. Karaktärerna från tv-serien var ju dessutom så befästa hos mig att det var jobbigt att det inte var riktigt samma som i boken. Dessutom är de inte ens på Gotland i de första av Anna Janssons böcker, vilket jag inte visste innan.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall skriva om den här boken. Det är möjligt att jag läser några fler av serien, då denna  var lättläst och inte alltför engagerande, men ändå lite underhållande. Men jag kommer ändå inte bli ledsen om jag inte råkar läsa någon mer, om ni förstår vad jag menar.

Rekommenderas till:
Om man är sugen på en lättläst deckare till hängmattan.

Betyg: 2,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar