söndag 1 maj 2016

Elden, Maria V. Snyder

Titel: Elden
Originaltitel: Fire Study
Författare: Maria V. Snyder
Utgivningsår: 2008 (2013)
Förlag: Harlequin
Sidor/tid: 376
Genre: Fantasy, Ya
Språk: Svenska









Handling i korthet:
"När ryktet att Yelena är en själafinnare, med makten att fånga och släppa lös själar, sprids som en löpeld blir folk oroliga. Redan sedan tidigare har hennes ovanliga förmågor och förflutna skilt henne från de andra. Medan det magiska rådet diskuterar Yelenas framtid får hon ett oroväckande meddelande: Det planeras en sammansvärjning mot hennes hemland, ledd av en mordisk magiker hon redan har besegrat en gång.

Hoppet om att kunna återförenas med sin älskade driver henne framåt på en resa där alla hennes förmågor sätts på prov. Under färden möter hon allierade, fiender, älskare och påstådda lönnmördare, och allas lojalitet går att ifrågasätta. Vem är egentligen vän och vem är fiende? Yelena har nu en chans att visa vad hon går för – och rädda landet hon älskar." (Harper Collins)

Mina tankar:
Det här är sista delen på svenska i Maria V. Snyder "Study"-serie. Fler av hennes böcker kan man läsa om på hennes hemsida.

Jag gillade att läsa den här boken. Den var spännande och underhållande och svår att lägga ifrån sig. Det samma gäller hela serien. Men den tar mig inte med storm och lämnar inget bestående intryck. Bara några dagar efter jag läst klart boken och skall sätta mig ner och skriva en recension kommer jag knappt ihåg vad den handlade om. Hur kommer detta sig?

Boken är liksom lite lagom. Spänningen finns där, karaktärerna är okej och under tiden jag läser tycker jag det är alldeles förträffligt, men när jag stänger boken finns de inte kvar hos mig.  Yelena kanske inte känns så trovärdig i sin utveckling, hennes förhållande med en lönnmördare är lite konstigt och själva problematiken hon skall lösa är lite överdrivet. Om vi börjar med hennes utveckling från den rädda tjej som blev provsmakaren till den tjej som bossar omkring med alla och kan och vet nästan allt... När hände det? Hennes kärlekshistoria med Valek som är lönnmördare och dödar de med hennes krafter. Han gick från maskulin, privat och lönnmördare krig till kärlekskrank "å min älskade" och låter Yelena bestämma. Jag gillade honom mer som mystisk och lite lurig i första boken. Själva problemet eller i det här fallet problemen som skall lösas är väldigt många och det är inte riktigt lätt att veta vem den onda sidan är, det är som en liten luddig grupp människor. Cahil är ingen bra buse, han är för velig och barnslig.

Det är dessutom en hel del upprepningar från föregående böcker så om man inte läst dem i ett sträck, hade man blivit påmind om tidigare böckers handling på ett bra sätt. Jag som läst dem på rad, tyckte bara det blev jobbig upprepning.

Men som sagt, även om jag har lite problem med vissa bitar, är jag ändå nöjd med läsningen och ger en fyra i betyg. Så boken är helt klart läsvärd om man inte förväntar sig för mycket.

Rekommenderas till:
Vill man ha lättläst Fantasy med fart i eller en snabb helgläsning.

Betyg: 4/5

Går att köpa på som e-bok på cdon.comAdlibris.comBokus.com vill man ha pocket får man köpa direkt från Harlequin.
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Ah, synd att den var lite besvikelse. Men så är det ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så besviken är jag inte, men inte helt nöjd heller.🙂

      Radera