måndag 12 oktober 2015

Queen of Shadows, Sarah J. Maas



Titel: Queen of Shadows
Originaltitel: Queen of Shadows
Författare: Sarah J. Maas
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bloomsbury Publishing
Sidor: 645
Genre: Fantasy, Ya
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Aelin är tillbaka i Rifthold, ensam. Hennes mål är att ta hämd på de som förstört hennes liv och se till så att hennes vänner Chaol och Dorian är okej. Men mycket har hänt i landet under tiden hon varit borta. Kungens makt och ondska har ökat och fortsätter att öka för var dag. Aelin står inför en rad svåra beslut, samtidigt som hennes liv ständigt är hotat.

Mina tankar:
Jag är lite kluven till den här boken. Sara J. Maas är en helt fantastisk historieberättare, som klara att hålla spänningen på topp genom hela boken, man vet aldrig vad som kommer att hända och ingenting är riktigt som man tror. Flera historier pågår på samma gång och sammanflätas skickligt emellanåt.

Men... Ondskan som beskrivs i boken berör mig på ett sätt som ger mig en olustkänsla och ett obehag. För mig är det inget positivt när jag läser en bok. Ja, jag vill känna känslor, men inte just dessa. Jag brukar kunna undvika dessa genom att läsa Fantasy och science fiction, och då med säkerhet känna att det "inte är på riktigt",  men här är ondskan så påtaglig att jag inte klarar att skjuta den ifrån mig.

Aelin är fortfarande en intressant karaktär som går sina egna vägar och tillsammans med hennes kusin Aedion och senare även Rowan är de ett intressant gäng att följa. Rowan är mildare beskriven i denna boken än förra, men är ändå en spännande karaktär, men jag saknar den där andra Rowan lite. Chaol som har varit en favoritkaraktär är i den här boken mest en irriterande surpuppa. Hur gick det till? Vad hände? Han är inte alls samma person som han var förut. Så tragiskt!

Den mest positiva utvecklingen står nog  faktiskt Manon Blackbeaks för. Jag minns att i "Heir of Fire" var jag väldigt skeptisk till de delar i boken som var hennes, men här börjar det bli lite mer intressant. Hon och hennes "tretton",  flyger sina wyverns i kungens tjänst med "lydnad, disciplin och brutalitet" som de viktigaste ledorden. Men händelser under bokens gång får dem att vackla lite i sin övertygelse. Inte för att dessa delar uppskattas lika mycket som de andras, men det är numera inte lika trögläst.

Rekommenderas till:
Gillar man de tre första böckerna, blir man inte besviken på denna. De som gillar Fantasy och äventyr, med starka kvinnokaraktärer.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.combokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar