tisdag 27 oktober 2015

De underkända, Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt

Lyssnat på Storytel

Titel: De underkända
Originaltitel: De underkända
Författare: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
Utgivningsår: 2015
Förlag: Norstedts
Sidor: ?
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Det är sommarlov och en rektor i Ulricehamn hittar en dokusåpakändis bunden i ett klassrum med en dumstrut på huvudet och ett flersidigt frågeformulär häftat vid kroppen. Riksmord blir inkopplat, då det visat sig att det finns ett liknande mord i Skåne. Ursula, Vanja, Billy, Torkel och Sebastian jobbar för att lösa morden av en seriemördare som är fixerad vid kunskap, men de ligger hela tiden steget efter.

Mina tankar:
Den här boken köpte jag på bokmässan, men efter en resa till Bohuslän valde nog boken att stanna kvar där, så det blev att lyssna på den via Storytel istället.

Jag gillar ju de här böckerna om Sebastian Bergman och har följt dem sedan de kom ut. Jag uppskattar sättet de är skrivna på, att det inte bara fokuseras på kriminalfallet utan att vi även får följa delar av huvudpersonernas trassliga liv. Men framförallt älskar jag att läsa om Sebastian Bergman, en riktig skitstövel rent ut sagt och ju sämre han beter sig, desto roligare blir det att läsa om honom. Jag älskar när han manipulerar andra bara för att han kan. Min känsla är att det tonats ner ju fler böcker som kommit ut, då han har en relation som han är rädd om. Men så kommer det tex. ett förhör där hans skitstövelspotential får blomma ut fullständigt och det är en ren fröjd att läsa.

Det är också något med tonen i berättandet som tilltalar mig, en självsäker nonchalans. Även sättet att pyttsa in lite extra information i ett stycke, utan att det stör rytmen i läsandet.

Kriminalhistorien i sig är lite lagom spännande och väl uppbyggd. Mördarens tankar om att inte "riktig" kunskap räknas längre och hans irritation över "ytligheten" på TV, internet och i tidningar känns trovärdig.

Gillar man de förra böckerna om Sebastian Bergman kommer man förmodligen gilla denna också. Jag tyckte faktiskt denna var snäppet bättre än de två senaste och kommer med spänning vänta på nästa då det hela avslutades med en cliffhanger i vanlig ordning.

Rekommenderas till:
Sebastian Bergman fans. De som gillar att läsa kriminalromaner eller att läsa om någon som beter sig som en skitstövel.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar