onsdag 7 oktober 2015

Hallahem - Staden under berget, Susanne Trydal & Daniel Åhlin



Titel: Hallahem - Staden under berget
Originaltitel: Hallahem - Staden under berget
Författare: Susanne Trydal & Daniel Åhlin
Utgivningsår: 2015
Förlag: Hoi Förlag AB
Sidor: 256
Genre: Fantasy, 9-12 år
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Boken börjar med att två spädbarn byts ut. Tolv år senare möter vi Tilda som bor i en norrländsk småstad och Torun som bor i ett berg, bland vitterfolket, långt ute i skogen. Båda två känner sig lite annorlunda gentemot sina kompisar.
När det uppdagas att Hallahems framtid är hotad, måste dessa flickor hjälpas åt för att bevara staden under berget.

Mina tankar:
Jag älskar den här sagan! Fascinationen över gamla sagor och sägner har alltid funnits hos mig och bara att titta på John Bauers bilder eller besöka Sagobygden med Sagomuseet kan få min fantasi att skena i veckor. (http://www.sagobygden.se)

Den här boken är en perfekt kombination av gamla nordiska väsen och ett nutida Sverige. Jag får lite samma känsla som när jag läser Ronja Rövardotter, en sån där uråldrig längtan tillbaka till skog och mark. Lägereldar, springa barfota i skogen, dämma i bäckar och skrika vårskrik. Boken är så trovärdigt berättad att det nästan blir självklart att det finns vitterfolk och annat knytt ute i de Svenska skogarna.

Jag uppskattar när min läsning skapar många olika känslor hos mig, och det här är en sådan berättelse. Jag blir berörd av vänskapsbanden som byggs i historien, särskilt de som skapas över generationsgränserna. Spänningen byggs skickligt upp när det hintas om ondska som lurar alltför nära och jag måste erkänna att jag grät en skvätt, när det blev lite extra sorgligt.

 Själva staden under berget är väl beskrivet och välgrundat, man får historien till varför de bor där, hur det är uppbyggt och hur det ser ut, hur det styrs och vilka svårigheter de har, inget lämnas till slumpen. Boken avslutas med en cliffhanger som får mig att längta tills nästa bok kommer ut.

Det här är en bok för 9-12 åringar, enligt Adlibris, men jag måste säga att den funkar väldigt bra för mig som är liiite äldre än så och jag kan definitivt tänka mig att läsa den för yngre också. Hallahem är den ultimata boken för högläsning mörka höst och vinterdagar när vinden viner och regnet smattrar.

Rekommenderas till:
De som uppskattar sagor och sägner naturligtvis, men även de som vill komplettera Astrid Lindgrens mer fantasifulla berättelser såsom Ronja Rövardotter och Mio min Mio, med lite nyare verk.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.com, Adlibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar