torsdag 22 oktober 2015

Lola och Pojken i huset bredvid, Stephanie Perkins

Lyssnat på Storytel


Titel: Lola och Pojken i huset bredvid
Originaltitel: Lola and The Boy next door
Författare: Stephanie Perkins
Utgivningsår: 
Förlag: Modernista
Sidor: 288
Genre: Ya
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Lola bor i San Fransisco med sina pappor. Hon går i High School, jobbar på en biograf och har utvecklat en helt egen klädstil. Hon är tillsammans med den något äldre Max, som spelar i ett band och hon är ganska nöjd med sitt liv. Tills hon märker att tvillingarna Calliope och Cricket Bell har flyttat tillbaka in i grannhuset.

Mina tankar:
Den här boken hör ihop med "Anna och den Franska Kyssen" av Stephanie Perkins, där Anna (från Anna och den Franska Kyssen) är en bikaraktär i historien och Lola är huvudperson.

Den här boken var väl lite smågullig, men gav inget djupare intryck. När jag jämför första och andra boken i denna serien så drar denna bok det kortaste strået. Jag hade vissa problem med första också, men tyckte den var rätt bra ändå. Denna får mig inte så engagerad alls, den känns lite banal. Med tanke på titeln känns den alltför förutsägbar också, det är inte svårt att förstå vad som kommer hända.

Karaktärerna känns ganska ytliga och jag har svårt att få en relation till dem. Visst är det roligt att Lola har en helt egen stil och vågar stå för den, men mer ger hon mig inte som karaktär. Max, hennes äldre pojkvän, blir ganska snabbt utmålad som någon jag inte borde tycka om. Han är en typisk bandkille, med tatueringar, hård attityd och är väldigt svartsjuk. Den karaktär som jag kände mest för var Cricket, en helt vanlig, snäll kille som inte stack ut särskilt mycket, men ändå gjorde att boken blev läsvärd.

Jag har svårt för historier där karaktärerna är ihop med någon samtidigt som de dras åt ett annat håll utan att vara ärliga mot sin partner. Det gör mig irriterad och arg på karaktärerna. Nu har jag läst två böcker av Stephanie Perkins som har det temat, och är faktiskt inte så sugen på att läsa någon mer.

Rekommenderas till:
De som tyckte om Anna och den Franska Kyssen och de som gillar lättlästa böcker om tonåringar i kärleksdilemman.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar