tisdag 11 april 2023

For the Throne, Hannah Whitten

Titel
: For the Throne
Serie: Wilderwood #2
Författare: Hannah Whitten
Utgivningsår: 2022
Förlag: Orbit
Sidor/tid: 452 sidor
Genre: Fantasy Ya
Språk: Engelska

Handling:
The First Daughter is for the Throne

The Second Daughter is for the Wolf...

Red and the Wolf have finally contained the threat of the Old Kings but at a steep cost. Red's beloved sister Neve, the First Daughter is lost in the Shadowlands, an inverted kingdom where the vicious gods of legend have been trapped for centuries and the Old Kings have slowly been gaining control. But Neve has an ally, though it's one she'd rather never have to speak to again: the rogue king Solmir.

Solmir wants to bring an end to the Shadowlands and he believes helping Neve may be the key to its destruction. But to do that, they will both have to journey across a dangerous landscape in order to find a mysterious Heart Tree, and finally to claim the gods' dark, twisted powers for themselves.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Första boken For the Wolf, var härligt sagoaktig och spännande. Lite skönheten och odjuretkänsla. Det jag gillade bäst där var systern som fick offra sig For the Wolf, och följa henne när hon gav sig ut i farlig okänd skog för att upptäcka att allt hon fått lära sig inte riktigt var som hon trodde.

Men i den här boken skall båda systrarna nu rädda världen, som också skall förklaras mer och det här blev jag ganska besviken på. Jag fick ingen känsla för karaktärerna, jag engagerades inte av problemen som de försökte lösa och jag tycker mest de sprang runt som yra höns och att det hela tog orimligt lång tid. Det var segt och upprepande och jag uppskattade inte de flummiga miljöerna och hur världen funkade. Samtidigt hittar båda unga tvillingsystrarna evigt unga, men ändå suuuupergamla, män som de formar band till. Så lite pedofilkänsla är det.

Ingen höjdarläsning för mig alltså.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar