fredag 12 januari 2018

Baskervilles Hund, Ian Edginton, I.N.J Culbard, Arthur Conan Doyle

Titel: Baskervilles Hund
Originaltitel: The Hound of the Baskervilles
Serie: Sherlock Holmes Graphic Novels Adaptation #1
Författare: Ian Edginton, I.N.J Culbard Arthur Conan Doyle
Utgivningsår: 2009
Förlag: Apart Förlag AB
Sidor/tid: 128
Genre: Graphic Novel, Engelsk deckare, klassiker
Språk: Svenska


Handling:
Dartmoorheden hade ett dystert rykte redan innan berättelserna om den förfärliga hunden, som visade sig i närheten av slottet Baskerville Hall, började berättas. När slottsherren sir Charles Baskerville hittas död på sina ägor får den gamla legenden, om spökhunden som förföljer släkten Baskerville, nytt liv. Tillvaron på slottet blir alltmer pressad till dess att man har omdöme nog att kalla in Sherlock Holms. Han kan med uppbådandet av sin fantastiska slutlednings förmåga lösa detta fall, som är ett av de mest spännande i hans karriär.

Mina tankar:
Det här är en serieversion av Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes, Baskervilles Hund. Just Baskervilles Hund har jag inte läst i originalversion, så jag kan inte uttala mig om hur lik historien är originalet. Men jag har läst andra historier om Sherlock Holmes och stämningen är densamma. På det hela taget tyckte jag det var en helt okej läsning. Ett smidigt sätt att få en introduktion till Doyles böcker. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa de andra som getts ut på samma sätt.

Baskervilles hund i serieform var lättläst, stämningsfull och får mig att vilja pröva fler böcker i samma format.


Betyg: 3/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar