tisdag 1 augusti 2017

Veckans topplista - deckarförfattare



Johannas Deckarhörna har startat Veckans topplista, och eftersom det går att planera, dvs de olika veckofrågorna framigenom ligger redan ute, är jag sugen på att hänga på. Framtida teman kan ni se här.
Denna vecka handlar det om deckarförfattare. Nu är inte deckare min favoritgenre, men fem skall jag nog få ihop, så här kommer veckans topplista med fem deckarförfattare jag vill läsa mer av just nu.

1. Jag vill läsa mer av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt. Är det någon som vet om de kommer skriva någon mer bok om Sebastian Bergman? Jag har läst alla fram till De underkända och vill han mer. Det är den enda krim-serien jag följt från det att första boken kom ut och sedan väntat på nästa.

2. Agatha Christie läste jag en del är jag var mycket yngre än idag. Jag har två böcker hemma som jag är sugen på just nu.


Monogrammorden och 4.50 från Paddington. Tycker Jubileumsutgåvan är så fina att jag vill ha allihop.

3. Sir Arthur Conan Doyle och hans berättelser om Sherlock Holmes har jag ganska nyligen börjat lyssna på. Jag har hunnit med Study in Scarlet och The Sign of Four men vill gärna fortsätta med fler, för de har ändå en viss charm, trots att det finns element (gamla fördomar tex.) som stör mig.

4. Emelie Schepps  Märkta för livet, den första boken om Jana Berzelius har jag läst. Blev inte jättefångad, men nu när fjärde boken börjar dyka upp lite varstans, blev jag ändå lite lockad att fortsätta med serien.

5. Jo Nesbös serie om Harry Hole har jag läst flera böcker av, för länge sen, men så tappade jag bort vad jag läst och inte och då blev det att jag inte fortsatte. Kommer bara ihåg att jag tyckte de var spännande. Är lite sugen på att försöka ta mig an dem igen, eller ge mig på de böcker han skrivit som inte handlar om Hole. Är böckerna så bra som jag kommer ihåg????


Eller är jag riktigt dåligt uppdaterad på Krim och behöver nya fräscha rekommendationer?

15 kommentarer:

  1. Jag är sugen på att börja läsa Harry Hole, jag tror det är böcker som jag skulle kunna tycka om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag har för mig att de var riktigt bra!

      Radera
  2. Ja, Jo Nesbøs böcker är så bra som du kommer ihåg :) Har läst de om Harry Hole, förutom den senaste, hans andra böcker har jag inte kommit till än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att minnet inte sviker mig. Har läst en del bra omdömen om senaste boken också.

      Radera
  3. Nesbø är bra, hans senaste en av han bättre. Doyle är jag dålig på, vore kanske en idé att lyssna på dem till hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att Sherlock känner man ju till som karaktär, så då kan det vara kul att se hur grunden till den är.

      Radera
  4. Många bra, Nesbø och Schepp tillhör mina favoriter och Agatha Christie funkar ju alltid! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har också lite tappat kontakten med Harry Hole.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags att ta upp kontakten för att se hur han har det nu för tiden🤔🙂

      Radera
  6. Det här var kul. Mycket spännande att se vad ni gjort för fem val.
    Bosse Deckarälskare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul att kolla runt vad andra gillar.

      Radera
  7. Jag har ännu inte läst någon bok med Harry Hole, men de två första böckerna ligger här hemma och väntar på sin tur! Funderar på att börja på den första nästa vecka faktiskt! Schepp är en stark favorit hos mig och hennes nya bok tänkte jag börja på i kväll! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lika spännande att börja på något nytt. Trevlig läsning!

      Radera
  8. Christie och Conan Doyle har jag läst men inte de andra tre.

    SvaraRadera