tisdag 10 maj 2016

Kraften, Siri Pettersen

Titel: Kraften
Originaltitel: Evna
Författare: Siri Pettersen
Utgivningsår: 2015 (2016)
Förlag: B. Wahlströms
Sidor/tid: 529
Genre: Fantasy, YA
Språk: Svenska









Handling i korthet:
Dreysil, det första landet, är en kall värld där svaghet föraktas. Det är också en del av Hirkas arv, hennes fars hemland, dit hon har återvänt för att rädda Ymslanden och Rime. Men de likföddas törst efter Kraften är enorm och Hirka inser att krigen som hon vill stoppa är oundvikliga. (Bokus)

Mina tankar:
Det här är tredje boken i Siri Pettersens serie om Korpringarna. Första boken heter Odinsbarn och den andra heter Röta. De handlar om Hirka som växer upp i Ymslandet, där hon inte riktigt är som alla andra. Hon får komma till människovärlden, där hon heller inte riktigt passar in och blir till sist skickad till Dreysil, där hon inte heller känner sig hemma. Vi får också lära känna Rime som hör hemma i Ymslandet och har många förväntningar som vilar på hans axlar. Hirkas och Rimes livsöden strålar samman och trots att de befinner sig i olika värdar påverkar de varandra.

Det handlar om utanförskap, samhörighet, omtanke och rättvisa. Många viktiga frågor ställs på sin spets i de här böckerna. Vilka handlingar kan rättfärdigas om han har rätt motiv? Kan någon vara mer eller mindre värd än någon annan? Osv. Dessa konflikter och problem som finns som bakomliggande tema i böckerna har en stor del i att de är så bra. Boken blir inte bara en historia utan får en djupare betydelse av de viktiga frågeställningar som behandlas.

Det är tydligt att författaren har lagt mycket tid och engagemang på den här storyn. Hon är enastående på att skriva så det blir fängslande och levande under hela läsningen. Invävt i berättelsen finns allt, spänning, kärlek, vänskap, svek, krig, fiender, utanförskap som mixas ihop till en helt unik historia och det finns ingen chans i världen att gissa sig till vad som kommer att hända härnäst.

Hirka och Rime är fascinerande karaktärer att läsa om. Hirka har växt upp på ett sätt som gjort att hon redan från början var stark, men vi får se henne växa i styrka så att det nästan gör henne alltför hård. Situationer skapar henne till en person hon egentligen inte vill vara. Likadant är det med Rime, men ändå har de kvar sina goda intentioner och kan reflektera över vad de gör och hur de har blivit. De har också många vänner som hjälper dem och formar dem. Eirik i Korphem verkar vara en stabil och klok man som gör mycket för både Rime och Hirka. Sen har vi en ny karaktär i den här boken, Kolail, som jag inte vill berätta för mycket om, men som är en intressant figur med en spännande historia bakom sig. Det är också spännande att få en djupare förståelse för vad som hände mellan Hirkas far och bror, under kriget när kraften försvann. Hela Hirkas familj får vi en större insyn i, och den värld de lever i är inte riktigt som Hirka är van vid. Familjens bemötande är inte helt kärleksfullt, så man lider lite med Hirka som inte får känna sig helt hemma någonstans.

Jag försökte ta det riktigt långsamt och njuta av varenda kapitel då jag inte ville att den här serien skulle ta slut. Men det var samtidigt svårt att släppa ifrån mig den och alltför tidigt tog den slut och nu känns det tomt! Jag kommer garanterat läsa om de här böckerna någon gång i framtiden och jag kommer definitivt hålla ögonen öppna efter fler böcker av Siri Pettersen. Dessutom såg jag någonstans att de här böckerna skall bli film?!? Undrar om de gör dem på norska då???

Avslutningsvis måste jag säga att omslaget till den här boken är riktigt snyggt. Jag har klagat en del på de två första, då jag visst förstår grejen med dem, men tycker de är lite groteska. Den här tredje boken däremot är så enkel och stilren utan att man får den där äckelkänslan som jag fick av den håriga avhuggna svansen på bok ett. Tillsammans är nu böckerna otroligt vackra. Jag känner att jag har vant mig vid de två första böckernas omslag och tycker att de är snudd på genialiska, alla tre.

Läs böckerna! Jag har svårt att tro att du blir besviken!

Rekommenderas till:
Vill man läsa en riktigt bra fantasyserie är det bara att hugga tag i "Odinsbarn" och sen har man många timmars spännande läsning framför sig.

Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar