måndag 30 november 2015

Var är Audrey? Sophie Kinsella



Titel: Var är Audrey?
Originaltitel: Finding Audrey
Författare: Sophie Kinsella
Utgivningsår: 2015
Förlag: B. Wahlströms
Sidor: 311
Genre: YA
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Audrey är fjorton är och går inte i skolan just nu. Det hände något i skolan som gjorde att hon inte mår riktigt bra. Hon kan i stort sett inte lämna huset, inte träffa folk, inte se någon i ögonen. Den här boken handlar om Audrey och hennes familj och vägen till att må bättre.

Mina tankar:
De böcker jag läst av Sophie Kinsella är skrivna på ett lättsamt och roligt sätt, så även denna. Trots att boken behandlar ett ganska allvarligt ämne, psykisk ohälsa, tas det upp på ett sätt som är lätt att ta till sig, utan att förminska sjukdomen (för mycket). Nu kanske det inte är så "lätt" att bli "frisk" från de diagnoser Audrey lider av, som det verkar i boken. Men jag tycker ändå det är bra att det finns en lättillgänglig bok om ett ämne som det ofta finns mycket fördomar och missförstånd om.

Bokens främsta egenskap är dock inte att sprida information utan att den berättar om Audrey familj på ett lite galet sätt. Jag kommer på mig flera gånger att småfnittra när jag läser. Jag måste erkänna att jag har lyssnat på den här boken på engelska också, på brittisk engelska och den inläsningen är helt fantastisk. Är det någon som sett komediserien "Friday night dinner"? Inläsningen är lika galen hysterisk som den och gör mycket till karaktärerna i boken.

Första hälften av boken uppskattar jag mest då den känns mer galen och tokroliga än andra hälften. Andra hälften kan jag känna är lite forserad när den tar upp Audrey kämpande med sin reptilhjärna, vilja att bli bättre, samtidigt som hon och Linus utvecklar sin relation.

Men allt som allt är det en humoristisk, lättläst och hjärtevärmande bok.

Rekommenderas till:
De som vill läsa en lättsam historia om en lite hysterisk familj. Lite i stil med "Fangirl" av Rainbow Rowell eller "Anna och den Franska Kyssen" av Stephanie Perkins.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar