fredag 20 november 2015

Aldrig ensamma, Anna Jakobsson Lund



Titel: Aldrig ensamma
Originaltitel: Aldrig ensamma
Författare: Anna Jakobsson Lund
Utgivningsår: 2015
Förlag: Annorlunda förlag
Sidor: 358
Genre: Dystopi, ungdomsbok
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Ava, Levi och Leymah är tillbaks i huvudstaden. Samtidigt som de försöker hjälpa Lo, behöver de hjälpa Levi att hantera sin förmåga. Rebellerna fortsätter med arbetet att få till en attack mot systemet. Är våld den rätta vägen? Vem går att lita på? Var går gränserna? Vad är du beredd att offra?

Mina tankar:
Jag måste erkänna att jag har en förkärlek till dystopier och den här är inget undantag. "Aldrig ensamma" är en mörk fortsättning på "Tredje principen", med en hel del kontroversiella frågor som behandlas. Visst blir jag lite chockad emellanåt då Tredje principen var lite snällare. Nu är det lite skitigare och lite mer skruvat när allt börjar ställas på sin spets. Historien byggs upp genom hela boken och i slutet blir det riktigt spännande.

Hur spännande det än är så är det ändå vänskapen mellan de tre huvudpersonerna som berör mig och gör att jag engagerar mig i berättelsen. Jag fullkomligt älskar Levi och Leymah och Ava och hur de tillsammans hanterar situationerna som uppstår. Inte för att deras relationer är en dans på rosor, för de är de ej, men problemen de upplever löser de på ett intelligent sätt. Det är så många böcker där karaktärerna ena stunden litar blint på varandra för att sedan vända varandra ryggen för ett missförstånd, så är alltså inte fallet här. Levi är den som jag känner växer mest och en liten romans börjar spira mellan honom och Leymah.

I boken beskrivs förmågorna att kunna gå in i andras sinnen och styra dem eller leta i deras minnen. Sättet som människors sinnen beskrivs och hur de med sina förmågor går över gränserna till andra, känns trovärdig. Dessa förmågor tycker jag fortfarande är otroligt skrämmande, men gör det hela väldigt spännande och frågor om vad som är intigritetskränkande, i relation till "målet helgar medlen" lyfts fram. Särskilt med tanke på att Systemet, de som styr den här världen, vill kunna kontrollera varje människa, antingen genom deras chip eller någon form av "av programmering".

Jag gillar den har boken. Den är otroligt snygg, precis som sin föregångare, och den drar mig in så att jag bara vill läsa " lite till". När så boken tar slut blir det lite tomt. Jag vill ju veta vad som kommer hända och det är ju så länge kvar tills nästa kommer ut. Kort sagt är det här en väldigt läsvärd bok.

Denna bok har jag fått som recensionsexemplar. Tack!

Rekommenderas till:
Fan av dystopier och spännande ungdomsböcker, men börja med Tredje Principen.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar