onsdag 11 november 2015

Sjöfararna, Diana Gabaldon



Titel: Sjöfararna
Originaltitel: Voyager
Författare: Diana Gabaldon
Utgivningsår: 1994
Förlag: Bookmark förlag
Sidor: 1045
Genre: Historisk romance,
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Clair och Briannas historiska efterforskningar har gett resultat, det verkar som Jamie överlevde slaget vid Culloden. Claire bestämmer sig för att ta språnget i tiden för att leta efter honom. Nu efter 20 år får de lära känna varandra igen, samtidigt som de tvingas ut på äventyr.
Hela tiden med korta återblickar på vad som hänt i deras liv under åren utan varandra.

Mina tankar:
Diana Gabaldon är väldigt duktig på att berätta historier. Det är spännande och fängslande och hon verkar veta precis hur hon skall få sina läsare att bara läsa "lite till". Det händer hela tiden något nytt som man inte väntat sig. Dessa karaktärers liv är så fyllda av äventyr att det skulle krävas flera liv för oss "vanliga" att vara med om ens hälften och ändå är det flera böcker kvar. Men boken utger sig inte heller för att vara realistisk, så det är bara att följa med i alla vändningar. Bland annat både roar och irriterar mig det faktum att Jamie och Claire gång på gång lyckas träffa på personer de känner precis överallt där de är. Olika karaktärer som man träffat på förut, men som försvunnit dyker upp på de mest oväntade ställen.

Jag tycker Diana är en mästare på att beskriva så att man kan leva sig in i historien. Vissa delar av historien är otroligt målande då man känna lukter, smaker och känna hur förtvivlat kallt det är. Ibland kan jag dock tycka att vissa scener är lite för detaljerade, men det gäller ju även de tidigare böckerna. Här censureras ingenting och vissa scener är hemska. Övergrepp begås och ger en dålig eftersmak. Här behandlas bland annat handeln med slavar och fast jag inte vill tro att någon kan behandla medmänniskor på det sättet, inser jag att det förmodligen var än värre i verkligheten.

Något som jag reagerar på är alla stereotyper och fördomar som målas upp. Jag inser att de hade en något annorlunda människosyn på 1700-talet, men det blir inte mindre obehagligt för det, och det känns som Diana Gabaldon förstärker stereotyperna på ett onödigt sätt.

Men allt som allt tycker jag om den här boken. Jag har svårt att släppa den och är sugen på att snart fortsätta på "trummornas dån" som är nästa bok i serien. Jag tycker det är ett ganska bra betyg på en bok när man inte är mätt på historien eller karaktärerna efter att ha läst över tusen sidor om dem.

Rekommenderas till:
Gillar man ett riktigt regält äventyr där allt kan inträffa är det här den rätta boken. Men man bör först läsa "Främlingen" och "Slända i bärnsten".
De som redan läst de två tidigare böckerna bör absolut läsa denna.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.com, Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar