torsdag 7 mars 2024

Iron Flame, Rebecca Yarros

Titel
: Iron Flame
Serie: Empyrén #2
Författare: Rebecca Yarros
Utgivningsår: 2023
Förlag: Gondol
Sidor/tid: 30 timmar 38 minuter
Genre: Fantasy, Vuxen
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Siham Shurafa

Handling:
Violet Sorrengails nya liv som drakryttare är mer utmanande än hon någonsin kunnat föreställa sig. Alla förväntade sig att hon skulle dö första året på skolan – hon själv också. Inte nog med att undervisningen är brutal och krävande – hon har dessutom fiender som gärna ser henne död. Med list och envetenhet överlever de utmaningar hon ställs inför och plötsligt har hon inte bara en, utan två drakar att handskas med.

Samtidigt som Violet försöker navigera i det kaos som är hennes nya vardag, pågår ett krig utanför skolans tjocka murar som närmar sig Basgiath med stormsteg. Allianser skapas, liv förloras, förrädare blir bundsförvanter. Snart upptäcker Violet att mäktiga personer inom Basgiath döljer en fruktansvärd hemlighet.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Det är fortsatt spännande i uppföljningen till Fourth Wing, boken är lång men det händer saker hela tiden. Det är kul att följa Violet och hennes kompisar och drakar. Det som drar ner upplevelsen är all tid stirrandes på varandras kroppar och tid i sänghalmen. Det stör min läsning enormt, varför förstöra en bra historia med sånt? Slutet, typ sista sidan är jag väl heller inget fan av, men det beror helt på hur tredje boken kommer fortsätta, för jag kommer att fortsätta.

Jag gillar kompisgänget som bildats, även om jag fortfarande inte kan hålla koll på vissa namn. Jag gillar de som står upp för vad de tror på och kampen på liv och död. Jag gillar också drakarna och deras band till sina människor. Så det finns både det jag gillar och det jag inte gillar. Lättlyssnat är det definitivt.

Du kanske också vill läsa om:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar