lördag 23 mars 2024

Anti-TBR Book Tag

Jag har återigen varit inne på Zezee with Books och snott en Book tag. Denna gången en anti-tag, alltså böcker jag INTE är sugen på att läsa. Jag har översatt frågorna till Svenska utifrån bästa förmåga.

1. En populär bok som alla älskar och som jag inte har något intresse av att läsa.
Det slutar med oss av Coleen Hoover. Om alla älskar denna bok vet jag inte men den syns överallt. Många av Coleen Hoovers böcker syns överallt och jag är inte intresserad av att läsa dem. Det har nästan blivit som en grej. Att INTE läsa dem. Men man vet aldrig, men det är inte troligt.

Lily har inte alltid haft det lätt och varit tvungen att jobba hårt för det liv hon vill ha. Det har varit en lång resa från uppväxten i Maine – hon har gått ut college, flyttat till Boston och fullföljt sin dröm om att öppna en egen blomsterhandel. Så när hon och den ursnygge neurokirurgen Ryle förälskar sig i varandra verkar Lilys liv nästan för bra för att vara sant.

Ryle är känslig, intelligent och väldigt svag för Lily. Men han är också självsäker, envis och kanske till och med lite arrogant. När Lily tvingas ifrågasätta sitt förhållande med Ryle börjar hon också tänka på Atlas. Han var hennes första kärlek och en viktig länk till hennes förflutna. När han plötsligt dyker upp i hennes liv igen, hotas allt Lily byggt upp med Ryle.

2. En Klassisk bok (eller författare) som jag inte har något intresse av att läsa.
Fjodor Dostojevskij är en författare som jag förmodligen aldrig kommer att läsa något av. Hans böcker verkar vara långa, tunga och deprimerande. Rätta mig gärna om jag har fel.


3. En författare vars böcker jag inte är intresserad av att läsa.
Det är ju ganska många om jag skall vara ärlig, men Conn Iggulden är kanske en sådan författare. På tal om långa och tunga böcker verkar Iggulden också skriva sådana böcker. Jag har faktiskt provat en bok av honom en gång, men kom nog aldrig igenom den.

4. En problematisk författare vars böcker jag inte är intresserad av att läsa.
Jag har inte koll på vilka författare som är problematiska och inte. Jag vill faktiskt helst inte veta något om författare precis lika lite som jag är intresserad av skådespelares privatliv eller sångares eller andra "kändisar". 

5. En författare som jag har läst några böcker av och kommit fram till att dennes böcker inte är för mig.
V.E Schwab. Jag har läst flera av hennes böcker. De verkar så bra, men jag klarar inte av hur hon skriver. Jag tycker hennes böcker är outhärdliga att läsa, trots att det kanske är en bra story. Men nu vet jag att hon inte är en författare för mig. 

6. En genre jag inte är intresserad av eller en genre som jag provat men inte fastnat för.Historiska böcker är jag inte intresserad av. Historiska romaner är helt ok, men när det känns som en historielektion i skolan, då tycker jag det är jobbigt. Med det sagt är det inte så att jag är helt ointresserad eller oviktigt med historia. Det är bara något jag kanske inte läser för nöjes skull.

7. En bok som jag har köpt men aldrig kommer att läsa (kan innefatta böcker som lämnats tillbaka olästa till biblioteket)
Vengeful av V.E. Schwab. Jag köpte en fin box med Villans-böckerna. Det var knappt jag kom igenom bok ett och jag har insett att jag inte kommer ge mig på bok två hur fina böckerna än är i hyllan.

A super-powered collision of extraordinary minds and vengeful intentions—V. E. Schwab returns with the thrilling follow-up to Vicious. Magneto and Professor X. Superman and Lex Luthor. Victor Vale and Eli Ever. Sydney and Serena Clarke. Great partnerships, now soured on the vine. But Marcella Riggins needs no one. Flush from her brush with death, she’s finally gained the control she’s always sought—and will use her newfound power to bring the city of Merit to its knees. She’ll do whatever it takes, collecting her own sidekicks, and leveraging the two most infamous EOs, Victor Vale and Eli Ever, against each other once more. With Marcella’s rise, new enmities create opportunity—and the stage of Merit City will once again be set for a final, terrible reckoning.

8. En serie jag inte har något intresse av att läsa eller en serie jag startat och inte kommer fortsätta med.
Anna Janssons Maria Wernserie och även hennes Bergslagens blå. Serier jag trodde jag skulle gilla men som jag tyvärr inte fastnade för.

Maria Wern #1 Stum sitter Guden:"Mannen hängde stelt med en träsnara runt halsen. Skjortan var söndersliten, buken genomstungen med ett grovt spjut. Oförskämda vita flingor landade i mannens hår. Kanske naturens eget sätt att dölja det inträffade – ett midvinterblot."

Polisassistent Maria Wern och hennes kolleger står handfallna inför den bestialitet de möter. Ett liknande mord inträffade i Uppsala nio år tidigare. Mördaren hade den gången omkommit i en bilbrand. Kan det trots allt finnas ett samband? Tack vare Marias kamp och envishet tonar bilden av en mördare fram – en människa sviken och förnedrad till den punkt där verkligheten ger plats för vansinnet. Men det blir en kamp där Maria är nära att mista allt som betyder något för henne.
Stum sitter guden är Anna Janssons romandebut och första delen i succéserien om kriminalinspektör Maria Wern.

Bergslagens blå #1 Dotter saknad: Ny spännande deckarserie av Anna Jansson!

Vera Bark flyr hals över huvud från sin möhippa i det lilla samhället Hampetorp utanför Örebro. I fem års tid vandrar sedan hennes far, kriminalinspektör Kristoffer Bark, längs Hjälmarens strand i sökandet efter sin dotter. Ovissheten tär på honom och på Veras mor som är på väg att gå under i sin förtvivlan.

Tre år efter Veras möhippa försvinner en annan ung kvinna från samma plats. Utredningen läggs ner, men Kristoffer Bark får den öppnad igen som ett cold case. Den saknade kvinnan påminner på många sätt om hans dotter. Snart inser han att det finns fler samband än han först anat.

Dotter saknad är första delen i deckarserien "Bergslagens blå". Det är en berättelse om en förälders värsta mardröm. Det är också en historia om vad som kan ske med ett försummat barn när verkligheten blivit outhärdlig, och om vanföreställningar som får livsfarliga konsekvenser.

9. En nypublicerad bok som jag inte är intresserad av att läsa. 
Den är inte ens publicerad än utan kommer i Maj och det är Veronica Roths nya bok When among Crows. Jag älskade hennes bok Divergent, men sedan har det bara gått utför enligt mig. 


Step into a city where monsters feast on human emotions, knights split their souls to make their weapons, and witches always take more than they give.

Pain is Dymitr’s calling. To slay the monsters he’s been raised to kill, he had to split his soul in half to make a sword from his own spine. Every time he draws it, he gets blood on his hands.

Pain is Ala’s inheritance. When her mother died, a family curse to witness horrors committed by the Holy Order was passed onto her. The curse will claim her life, as it did her mother’s, unless she can find a cure.

One fateful night in Chicago, Dymitr comes to Ala with a bargain: her help in finding the legendary witch Baba Jaga in exchange for an enchanted flower that just might cure her. Desperate, and unaware of what Dymitr really is, Ala agrees.

But they only have one day before the flower dies . . . and Ala's hopes of breaking the curse along with it.



1 kommentar:

  1. Jag har inte heller läst något av Colleen Hoover och har inga planer på att göra det :)

    SvaraRadera