söndag 24 december 2023

Hildur, Satu Rämö

Titel
: Hildur
Serie: Hildur #1
Författare: Satu Rämö
Utgivningsår: 2022 (svenska 2023)
Förlag: Bokförlaget Forum
Sidor/tid: 10 timmar 25 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Mirja Turestedt

Handling:
Hildur Rúnarsdóttir är chefen för enheten för försvunna barn på Island. I ett försök att glömma sin traumatiska barndom varvar hon utredningsarbetet med att surfa på Islands kyliga vågor. Dessutom har hon en gåva som sätter henne i en klass för sig – förmågan att känna när tragedier närmar sig. Hör det samman med det som inträffade för 25 år sedan?

Till sin hjälp har hon Jakob Johanson, en polis som reser från Finland för att samarbeta med Hildur. När Jakob inte jobbar stickar han isländska tröjor. Enligt honom är stickning precis som livet självt: Förutsägbart, men kaotiskt.

I berättelsens början sker en lavin i Västfjordarna, och en man hittas död i ruinerna av ett hus. Men det är inte lavinen som har satt punkt för hans liv – man upptäcker att han har ett snitt i halsen. Hildur och Jakob tvingas snabbt inse att det förtrollande landskapet döljer mörka hemligheter. De måste kämpa för att försöka lösa gåtan innan mördaren slår till igen.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Stora delar av denna boken har lyssnats på i feberdimmorna under en covidinfektion vilket har påverkat hur mycket jag har kunnat ta till mig av handlingen. Men för att vara helt ärlig har den varit ett fantastiskt sällskap för att få tiden att gå när jag inte orkat komma ur sängen. 

Boken har ett ganska lugnt och sävligt tempo och trots att det är flera mord och försvinnanden så känns det som det inte händer så mycket. Karaktärerna är trevliga och miljön är ett vintrigt Island, vilket jag uppskattar. Det är något med den karga, vintriga och isolerande känslan som passar deckare, tycker jag. 

Jag kan ha somnat till då och då och missat en del, vilket kan förklara att jag inte fick ihop vissa saker. Ibland kändes det som saker löste sig lite för enkelt och ledtrådar dök bara upp. Men överlag tyckte jag det var en mysig läsning och jag är nyfiken på kommande delar i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar