fredag 10 augusti 2018

Sagan om Ringen, J.R.R Tolkien

Titel: Sagan om Ringen
Originaltitel: Sagan om Ringen #1
Serie: Ringarnas Herre #2
Författare: J.R.R Tolkien
Utgivningsår: 2001 (1955)
Förlag: Nordstedts
Sidor/tid: 481 sidor
Genre: Epic Fantasy, Klassiker
Språk: Svenska


Handling:
"En ring att styra dem, en ring att se dem,
en ring att fånga dem och till mörkret ge dem,
i Mordor, i skuggornas land"

Hobbiten Frodo har fått ta över den magiska ring hans farbror Bilbo en gång vann av Gollum. Gandalf grå inser att det är den stora ringen som en gång smiddes av den onde Sauron och som styr alla andra maktens ringar.

Tillsammans med följerslagarna Sam, Merry och Pippin ger sig Frodo ut på en lång färd för att förgöra ringen i Eldsberget i Mordor. Annars kan ondskan snart komma att härska över Midgård.

Vid Alvkonungen Elronds stora råd i Riftedal bestäms att Frodo till sin hjälp ska få följeslagare från Midgårds alla goda folkslag. I ringens brödraskap ingår människorna Aragorn och Boromir, alven Legolas, dvärgen Gimli och trollkarlen Gandalf.

På sin väg över höga berg och genom djupa grottor stöter de på en balrog, orker och de hemska nazgûlerna ­ ringryttarna. Men de får hjälp av alverna i skogsriket Lothlórien och deras drottning Galadriel.

Mina tankar:
Sagan om Ringen är en riktig klassiker inom fantasylitteraturen. Jag introducerades för den i min tidiga tonår, av min älskade pappa, och älskade äventyret och karaktärerna. Alltså har jag läst den här förr, flera gånger, men nu var det ett tag sedan. Med mig är det så att jag kan läsa böcker flera gånger, för även om jag älskar dem, glöms mycket av, så det kan bli en ny wow-upplevelse varje gång. Så även med denna.

Vilken fantastisk värld som är uppbyggd. Det namn-droppas hej vilt med platser runtom i Middle Earth och på personer i historien som är lite svårt att hänga med i även efter flera år av hängivenhet till serien.

Så här i efterhand , när man vet vilken succé filmerna blev är det synd att inte första boken blev uppdelad i fler filmer, då här finns stoff och detaljer som var tvungna att kapas för att kunna bli film.

Miljöerna är fantasieggande, karaktärerna komplexa och handlingen spännande. Vissa bitar är lite långsammare och detaljrika eller fulla med låååånga sånger, men uppvägs av de dramatiska scenerna, som ändå är fler.

Sagan om Ringen är lika bra varje gång jag läser den.

Betyg: 5/5



Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar