onsdag 8 augusti 2018

Dorian Greys Porträtt, Oscar Wilde

Titel: Dorian Grays Porträtt
Originaltitel: The Picture of Dorian Gray
Serie: -
Författare: Oscar Wilde
Utgivningsår: 1888
Förlag: Trut Publishing/ Blackstone Publishing
Sidor/tid: 255 sidor/ 7 timmar 44 minuter
Genre: Klassiker
Språk: Svenska/Engelska

Ljudbok
Inläsare: Simon Vance

Handling:
Dorian Grays porträtt är Oscar Wildes mest kända berättelse om den unga herr Dorian som väljer att offra sin själ för evig ungdom. Det är ett tidlöst porträtt av en människas inre och yttre resa. En berättelse om sociala samspel och fåfängans pris, lika aktuell idag som då.

Mina tankar:
Den här boken började jag att läsa på svenska, men hade väldigt svårt att komma in i den så jag prövade att lyssna på den på engelska, vilket förvånande nog var mycket enklare.

Boken innehöll långa passager med manliga filosofiska snobberier, som var väldigt tröttande. Men bokens handling är ju just om manliga skitstövlar så det var ju bara att härda ut om boken skulle läsas igenom. Flera gånger tycker jag att bokens essens påminner lite om Dr Jekyll & Mr Hyde, i bilden av att ett dekadent, ont leverne skapar något fult och groteskt, i det här fallet Dorian Greys porträtt istället för ett alterego. 

Boken skapar känslor i och med att jag blir förbannad på, framför allt, männens kvinnosyn, där deras enda orsak att finnas till är att förbrukas av män för det höga nöjets skull.

Med en bitter eftersmak söker jag nu genast något trevligare att marinera hjärnan med.

Dorian Grays Porträtt är en ganska otrevlig bok, full av ytlighet, cyniska tankar och själviskhet, där kvinnor hamnar långt ner i rangordningen.

Betyg: 3,5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Har den här oläst i hyllan så kommer nog läsa den någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du väl läser den skall det bli spännande att se vad du tycker om den.

      Radera