lördag 9 juni 2018

Trollkarlens hatt, Tove Jansson

Titel: Trollkarlens hatt 
Originaltitel: Trollkarlens hatt
Serie: Mumin #3
Författare: Tove Jansson
Utgivningsår: 1948
Förlag: Sony Music
Sidor/tid: 3 timmar och 58 minuter
Genre: Barn, äventyr, fantasy
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Tove Jansson

Handling:
En vårdag bestämmer sig Mumintrollet, Snusmumriken och Sniff för att ge sig ut i världen och hitta på något ovanligt. Uppe på en bergstopp hittar de en hög, svart hatt. Och det är inte vilken hatt som helst. Allt som läggs i den förvandlas! Ett äggskal blir till fem små moln som man kan sitta på. Mumintrollet gömmer sig i hatten och förvandlas till ett läskigt spökdjur. Och när Muminmamman råkar tappa en bukett rosa perenner i hatten förvandlas Muminhuset till en djungel. Det blir en underbar och hemsk sommar som aldrig kommer att glömmas i Mumindalen.

Mina tankar:
Även denna tredje bok om Mumin har jag lyssnat på Tove Janssons inläsning ihop med min son när han skall lägga sig. Jag märker hur svårt jag har att stänga av när jag märker att pojken somnat, för jag vill höra mer. Jag kan liksom inte få nog. Det är något tryggt och omfamnade att lyssna till och så underhållande.

Ärligt talat borde inte denna boken, eller serien, vara något som tilltalar mig. Jag brukar inte uppskatta när det är för "flummigt", men jag älskar det här. Jag undrar om det inte är för att karaktärerna är så underbart fantastiska. Karaktärerna är så hänförande beskrivna och är så otroligt olika och unika. När det dyker upp nya karaktärer visar det sig att de också är minst lika fascinerande och helt säregna. De har alla egenheter som är väldigt underhållande och rörande. Morran som fryser marken han går på till is. Eller Tofslan och Vifslan somslan harslan ett egslan språkslan.

Äventyret är helt okej och spännande, men det är ändå alla figurer och Toves berättande som gör allt. Humor och melankoli varvas på ett perfekt sätt. Nu undrar jag bara, när dyker Lilla My upp?

Trollkarlens hatt är helt enkelt underbar!

Betyg: 4,5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar