söndag 17 juni 2018

Muminpappans memoarer, Tove Jansson

Titel: Muminpappans memoarer
Originaltitel: Muminpappans bravader skrivna av honom själv
Serie: Mumin #4
Författare: Tove Jansson
Utgivningsår: 1950
Förlag: Sony Music
Sidor/tid: 4 timmar 42 minuter
Genre: Barn och ungdom, äventyr, fantasy
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Tove Jansson

Handling:
Muminpappan tror sig vara nära att dö (fast han bara är förkyld). Han bestämmer sig för att skriva ner sina minnen så att de ska finnas kvar till eftervärlden. På sin veranda i Mumindalen sitter han och minns sina stormiga ungdomsår när drontarna var större, ovädren farligare och solskenet varmare än nu. Han berättar om sin tragiska uppväxt på barnhemmet, om sina vänner i den Laglösa Kolonin, deras brokiga resor och väldiga fester i en värld där allting var möjligt.

Muminpappans memoarer (1950) är den fjärde av Tove Janssons Muminböcker. Kanske skarvar Muminpappan lite när han berättar om sin stormiga ungdom. Men det måste man för att en bok ska bli spännande.

Mina tankar:
Muminpappan får en förkylning och känner sig döende. Därför måste han skriva sina memoarer. Hur humoristiskt som helst! Humorn över lag är underbar, genomtänkt och torr. Precis som tidigare böcker i serien har jag och min son lyssnat på Tove Janssons inläsning och jag kan inte nog betona hur fantastisk upplevelse det är. 

Här är muminpappans ungkarsliv i fokus, men även Sniffa och Snusmumrikens pappa hänger med på ett hörn. Boken har inte så handling, mer än de upplevelser Pappan hade som ungdom. Att han hade haft en svår barndom hade jag missat, men blev tydligt här. Muminpappan fick också mer personlighet och att lära känna honom lite mer var helt okej, även om jag tycker att många andra av Toves karaktärer är mer intressanta.

Äntligen dök lilla My upp om än bara som en liten biprodukt. Ser fram emot henne mer i nästkommande böcker. En spännande detalj som jag också missat är att My är äldre än både Mumintrollet och Sniff, då hon föddes i denna boken innan ens Muminpappan träffat Muminmamman. 

Muminpappans memoarer är en lika fantastisk upplevelse som de tidigare böckerna om Mumin. Äventyr, egensinniga karaktärer och fyndig humor och bara helt underbar. 

Betyg: 4/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar