lördag 23 juni 2018

Red sister, Mark Lawrence

Titel: Red sister
Originaltitel: Red sister
Serie: Book of the Ancestor #1
Författare: Mark Lawrence
Utgivningsår: 2017
Förlag: Harper Collins UK
Sidor/tid: 19 timmar 37 minuter
Genre: Fantasy
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Helen Duff

Handling:
It's not until you're broken that you find your sharpest edge "I was born for killing - the gods made me to ruin" At the Convent of Sweet Mercy young girls are raised to be killers. In a few the old bloods show, gifting talents rarely seen since the tribes beached their ships on Abeth. Sweet Mercy hones its novices' skills to deadly effect: it takes ten years to educate a Red Sister in the ways of blade and fist. But even the mistresses of sword and shadow don't truly understand what they have purchased when Nona Grey is brought to their halls as a bloodstained child of eight, falsely accused of murder: guilty of worse. Stolen from the shadow of the noose, Nona is sought by powerful enemies, and for good reason. Despite the security and isolation of the convent her secret and violent past will find her out. Beneath a dying sun that shines upon a crumbling empire, Nona Grey must come to terms with her demons and learn to become a deadly assassin if she is to survive...

Mina tankar:
En fantasybok om nunnor som tar in barn och lär dem att strida, förgifta och en hel massa andra sätt att döda, det låter som en bok i mitt tycke. Det här är första boken av tre, tror jag. Bok två har kommit ut nu i år och heter Grey Sister, sista boken Holy Sister skall komma ut i April 2019. 
Den här var riktigt bra. Jag gillade världen, karaktärerna, handling och alla levande detaljer i en komplex värld. Den är berättad på det sätt att det emellanåt är svårt att veta vad som är sant och inte. Överallt finns lögner och faror, inte ens nunnorna är att lita på. Profetior florerar och ifrågasätts och man vet inte om man ens kan lita på dem, vilket gör boken extra mystisk och spännande.

Nona är dessutom intressant som karaktär, då hon heller inte är helt ärlig. Hon bär med sig med sig en hel del och har både godhet och ett mörker inom sig. Komplex och med ett djup jag gillar.

Betyget jag satt är kanske lite lågt och kan komma att höjas, vid eventuell omläsning. Det som var lite jobbigt var nämligen att jag hade problem att höra inläsarens röst. Boken är full av detaljer och vändningar som jag missade. Inläsaren läser väldigt bra, men med en hes, viskande röst som gör att jag missar mycket. Jag kan bara lyssna när det är tyst runtomkring och jag inte grejar för mycket, vilket i sin tur gör att jag får ha långa uppehåll i lyssnandet för att invänta bra tillfällen och då har jag glömt lite av handlingen. 

Men den är så bra och spännande att jag kanske behöver inköpa boken och läsa om, så jag kan fortsätta med serien. Dessutom vill jag nog kolla upp vad Mark Lawrence har skrivit mer, för jag gillar hans sätt att bygga en berättelse.

Red Sister är emellanåt ganska blodig, men så spännande och intressant.

Betyg: 4/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar