tisdag 15 september 2015

Tredje Principen, Anna Jakobsson Lund


Titel: Tredje Principen
Originaltitel: Tredje Principen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Utgivningsår: 2015
Förlag: Annorlunda förlag
Sidor: 324
Genre: Dystopi, ungdomsbok
Språk: Svenska

Handling i korthet:
I en dystopisk framtid, får vi träffa Ava, Levi och Leymah som alla tre har kopplingar till motståndsrörelsen. Både Ava och Leymah jobbar aktivt inom motståndet i huvudstaden, medans Levi tvingas samarbeta med dem då hans syster blivit gripen. Det är inget lätt sammarbete, men de tvingas att lära känna varandra och lita på varandra under resans gång.

Mina tankar:
Den här boken har jag fått som recensionsexemplar, av Anna Jakobsson Lund. (Tack så mycket!) Mitt allra första recencionsexemplar av en bok, kan tilläggas.

Det visade sig vara en riktigt bra dystopi, en väldigt behaglig läsning. Boken känns trovärdig och väl genomarbetad, och saknar de klyschor och irriterande kommentarer som finns i en hel del ungdomsböcker. (Jag kan inte annat än att jämföra lite med de två senaste dystopier jag läst som var fulla med klyschor) Jag tycker det är skönt att läsa en bok som går sin egen väg och inte plockar ideer från andra kända böcker inom samma genre.

Världen byggs upp i ett stadigt tempo och det hela känns väldigt stabilt och trovärdigt. Jag är så van att läsa dystopier från USA att jag först ser Nord Amerikas karta i huvudet och jag har lite svårt att lokalisera huvudstaden och var boken tar sin början. Först vid s.73 inser jag mitt misstag. Jag skulle önska en karta över hur de olika gränserna går och vart huvudstaden ligger. Älskar kartor över fiktiva världar.

I början är det mycket information att ta in, men historien sätter fart när Ava, Levi och Leymah ger sig iväg på sitt uppdrag och när väl ungdomarna tar sig till bron har jag svårt att släppa boken ifrån mig. Jag gillar karaktärerna och deras personligheter, allt är inte bara svart och vitt för dem, utan de är väldigt mänskliga. Ava var den som jag hade svårast att ta till mig, men mot slutet har även hon fått en favoritstatus. Hon är inte så lätt att lära känna och verkar ha en skyddande fasad som hon gömmer sig bakom.

Det finns vad jag förstår två olika förmågor som en del människor har i denna världen. Antingen kan man gå in i människors sinnen och påverka deras tänkesätt eller så kan man läsa av vad som finns där inne. Förmågorna tilltalar mig framför allt för att det blir en diskussionen kring vad som är OK och inte när det gäller övervakning och personlig integritet, särskilt med tanke på det övervakningssamhället de lever i.

Denna boken är spännande utan att innehålla lika mycket våld som tex Hungerspelen och Divergent. Drogerna däremot skulle gärna få ifrågasättas mer. Sen måste jag tillägga att jag gillar formatet på boken som på cdon.com beskrivs som "flexband". Jag ser med förväntan fram emot nästa bok och vad som kommer hända härnäst.

Rekommenderas till:
De som gillar en riktigt bra Dystopi som Enklav av Ann Aguirre, eller Hungerspelen och Divergent

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon, AdLibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar