fredag 4 september 2015

Branded, Abi Ketner & Missy Kalicicki


Titel: Branded
Originaltitel: Branded
Författare: Abi Ketner & Missy Kalicicki
Utgivningsår: 2014
Förlag: Month9Books
Sidor: 355
Genre: Dystopi, Fantasy, Romance, Ya
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Handlingen utspelar sig i en dystopisk framtid. Landet styrs av en diktator som dödar alla motståndare och han har inrättat ett rättssystem utan några som helst rättigheter. Enligt honom förstördes samhället av de sju dödssynderna. Blir man anklagad, blir man märkt med sin så kallade synd och placerad i "The Hole". En stad av fångar där det råder anarki och där väktarna är fullständigt hänsynslösa.
Lexi blir falskeligen anklagad av sin egen mor och märkt med synden "lust". Nu är varje dag, varje stund en kamp för överlevnad.

Mina tankar:
Det här är en ganska mörk och våldsam berättelse. Livet i " The Hole" är hårt och brutalt, människor blir avrättade av både fångar och väktare. Är man ung tjej och dessutom märkt med "lust" räknas man som ett lovligt byte.
Det är lite obehagligt att läsa om hur hemsk tillvaron är i "The Hole", men det gör också att boken känns mer genuin. För hur skulle det kunna vara annorlunda om man placerar alla brottslingar på ett och samma ställe och tar bort deras hopp om en bättre tillvaro. Den här delen av boken berör mig och får mig att tänka på att det faktiskt finns människor i vår värld som lever i liknande situationer, i konstant rädsla och hopplöshet.

Trots att tillvaron är hopplös finns det ändå några, i boken, som anstränger sig för att göra det som är rätt. Naturligtvis finns det en kärlekshistoria också och ibland känner jag mig lite kluven till den. Vissa relationer i den här boken blir lite naiva, förutsägbara och helt enkelt lite för mycket. Jag blir riktigt irriterad på karaktärerna emellanåt men fortsätter ändå läsa, då handlingen kan vara riktigt spännande.

Berättandet hade sina brister bitvis men efter att ha läst ut boken är jag riktigt nöjd med läsupplevelsen som helhet och ser med spänning fram emot "Hunted" som är nummer två i serien.

Rekommenderas till:
De som gillar dystopier, som Divergent, Hungerspelen och Rör mig inte skulle nog kunna tycka att den här är helt OK.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdLibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar