söndag 20 september 2015

Röd Drottning, Victoria Aveyard



Titel: Röd Drottning
Originaltitel: Red Queen
Författare: Victoria Aveyard
Utgivningsår: 2015
Förlag: Modernista
Sidor: 379
Genre: Fantasy, unga vuxna, science fiction
Språk: Svenska

Handling i korthet:
Mare Barrow lever i en värld som är uppdelad efter färgen på blodet. Antingen har man ett silverfärgat blod, lever i lyx och har dessutom olika förmågor som kan liknas vid superkrafter. Eller så har man vasnligt rött blod, är utan förmåga och lever ett hårt liv, som styrs av de silverbodiga.
Landet ligger i konstant krig och många rödblodiga skickas ut till fronten. Mare har inget jobb och kommer på sin nästkommande födelsedag därför att skickas ut i kriget precis som sina bröder. Men av en ödets nyck får hon en tjänst vid hovet och väl där visar det sig att det kanske inte bara är silvriga som har förmågor. Mare besitter också någon form av förmåga och kungahuset börjar inse faran i det.

Mina tankar:
Det känns som denna boken har blivit väldigt hypad, så risken att förväntningarna blir för höga, är ganska stor. Det var ungefär så jag tänkte när den kom ut på engelska, men en vän med fantastisk boksmak (Hej Lina!) rekommenderade den varmt och då var det ju bara se till att få läsa den. Jag var lite skeptisk i början och det tog ett tag för mig att komma igenom de första sidorna, men sen kunde jag inte få nog. Det blev en lätt,  och underhållande läsning.

Jag trodde att boken skulle vara en ren fantasybok, och blev förvånad när det fanns så mycket "moderna" påfund överallt. Det kändes mer som en dystopisk bok med en twist. Men kungafamilj finns det, med prinsarna Cal och Maven. De här prinsarna får jag inte riktigt grepp om, är de onda eller goda? Vad tycker jag om dem och vad tycker Mare om dem? En Kärlekstriangel är hintad, men inte självklar. Den här känslan att ingenting är säkert, gör att boken blir bra och inte alltför förutsägbar.  I boken finns en del oväntade händelser som jag anade mig till men inte riktigt kunde vara säker på, då inget riktigt verkar vara som man tror.

Jag måste erkänna att jag tycker att Drottningen är en riktigt spännande karaktär i boken. Hennes förmåga är att kunna gå in i andras hjärnor och se folks tankar och minnen, men hon kan också styra andras handlingar. Förmågan i sig känns ju inte så unik då det finns andra karaktärer i andra böcker med liknande förmågor. (De utvalda, Kristin Cashore och Tredje Principen, Anna Jakobsson Lund tex) Men hon använder den på ett ypperligt elakt sätt. Manipulativ översittare som jag hoppas kommer att finnas kvar i nästa bok.

Kort sagt, en bra, spännande bok som går snabbt att läsa igenom. Vet inte hur mycket jag kommer komma ihåg från den om några månader, då den inte sticker ut nämnvärt. Men missförstå mig inte, jag rekommenderar den varmt och måste få läsa fortsättningen.

Rekommenderas till:
De som gillar att läsa dystopier, eller om elaka översittare och folk som fått nog. Har man uppskattat att läsa "Hungerspelen" och "De utvalda" kan detta vara en bok som passar.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdLibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar