söndag 15 mars 2015

Ful eller snygg, Scott Westerfeldt

"Ful eller snygg" är uppföljaren till boken "Ful". Den här dystopiska seriens grundtankar fick mitt intresse första gången jag hörde talas om den.

Den värld som vi känner har naturligtvis försvunnit. I denna serien var det miljöförstöring och framför allt användandet av olja som fällde hela samhället.
Det nya samhälle som vuxit fram efter apokalypsen, värderar skönhet högst. Så till den grad att alla, när de fyllt sexton, blir opererade så att de blir " snyggingar". De som inte är opererade kallas "fulingar" och de beblandar sig inte med "snyggingar" och tvärtom.
Naturligtvis finns det människor som inte håller med om de ideal som är norm i dessa samhällen, och det finns de som jagar dessa människor. Ett klassiskt dystopiskt upplägg. När jag läste "Ful" var jag lite besviken, den var underhållande och lättläst, men jag hade haft högre förväntningar på den. Nu har det gått några månader och jag läser "Ful eller snygg", mest för att få reda på vad som hände. Men jag gillar det jag läser. Jag fastnar i boken och sträckläser den under en helg. Även om jag inte ger den fem stjärnor av fem, så kan den ändå få fyra stycken stjärnor och jag lämnar boken med en skön känsla. Jag ser definitivt fram emot att läsa tredje boken en dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar