tisdag 18 oktober 2022

Tisdagstrion - OBS!

 En tisdag betyder Tisdagstrion från Ugglan och Boken. Temat för den här gången är:  OBS! (en titel på varje bokstav: O, B och S)

Det blir tre böcker som jag läst i år:

Obscuritas, David Lagercrantz
En helt okej kriminalroman, men definitivt en uppstartsbok , enligt mig. Är väldigt nyfiken på fortsättningen. Undrar när den kommer ut.

Det är sommaren 2003 och USA har just invaderat Irak. I Stockholm mördas en fotbollsdomare med ett förflutet i Afghanistan. Vildhjärnan och fotbollspappan Giuseppe Costa häktas för brottet och fallet ser solklart ut. Men Costa vägrar att erkänna mordet och polischefen beslutar sig för att anlita professor Hans Rekke, världsledande expert på förhörstekniker. Finns det någon som kan knäcka Costa är det han.

Rekke tar emot utredningsgruppen i sitt stora, flotta hus i Djursholm. Han sågar hela utredningen i en svindlande skarp uppvisning - och snart faller den ihop. Costa släpps på fri fot och polisen står plötsligt helt utan spår. Bara Micaela Vargas, den unga närpolisen från Husby, som mest på nåder tagits in i utredningen, vägrar släppa fallet. Hon försöker få tag på Rekke, som dock inte svarar på hennes kontaktförsök.

Men så möts Rekke och Vargas igen, under dramatiska omständigheter, och detta omaka par bestämmer sig för att lösa fallet. Det leder till CIA:s jakt på terrorister, och talibanernas krig mot musiken. Vem var fotbollsdomaren egentligen? Offer eller gärningsman?

Billy Summers, Stephen King
Jag hade nog för höga förväntningar på denna. Den var helt okej, men inte så mycket mer än så. Jag har lite problem med Kings skildringar av kvinnor märker jag ju mer jag läser av honom, så även i denna.  

Billy Summers är en yrkesmördare med hjärta – och den bästa i branschen. Nu vill han lämna sitt tidigare liv, det är bara ett sista jobb kvar. Billy är en av världens bästa krypskyttar, han är Irakveteran och en riktig Houdini som försvinner spårlöst när jobbet är gjort. Så vad skulle kunna gå fel? Tja, allt. En historia om kärlek och hämnd, och en tvivelaktig hjältes försök till försoning.

Sarek, Ulf Kvensler
Den här boken är precis nyutläst och den var väldigt spännande och läsvänlig.

Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part – Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.

15 kommentarer:

  1. Jag har nog aldrig läst något av David Lagercrantz, inser jag. Jo, förresten, Zlatan-boken, men ingen av hans deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst några stycken och tycker att han skriver rätt bra.

      Radera
  2. Kings bok har jag oläst i hyllan och Sarek är jag ganska så nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. bra passande trio, lite nyfiken på Obscuritas

    SvaraRadera
  4. Här är jag helt nollställd. Ska man läsa Lagercrantz????

    SvaraRadera
  5. Sarek och Obscuritas finns i bokhyllan dock olästa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ha bra böcker att se fram emot.

      Radera
  6. Tack för tipsen! Billy Summers ser spännande ut. Var länge sedan jag läste Stephen King.

    SvaraRadera
  7. En trio med spänning, så vitt jag förstår. Inga böcker jag har läst så tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. har inte läst någon av dina. men Sarek står på läslistan

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dem, men Sarek blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera