lördag 1 februari 2020

Fasanjägarna Jussi Adler-Olsen

Titel: Fasanjägarna
Originaltitel: Fasandræberne
Serie: Avdelning Q #2
Författare: Jussi Adler-Olsen 
Utgivningsår: 2008 (2012)
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 15 timmar 33 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Stefan Sauk

Handling:
Carl Mørck på Avelning Q, polisens cold case-avdelning, får en ny mapp på sitt bord: år 1987 hittas ett syskonpar brutalt mördade i en sommarstuga. Polisens utredning pekar på att mördaren finns bland en grupp unga internatskolelever, som kommer från några av de rikaste familjerna i Danmark. Men bevisen är inte starka nog och utredningen läggs på is. Flera år senare erkänner en av de misstänkta att han låg bakom morden. Därmed anses brottet vara uppklarat. Men när Carl börjar gräva i materialet upptäcker han att något är galet.Tillsammans med sin assistent Assad börjar Carl utreda kopplingen mellan den hemlösa Kimmie och tre av landets mäktigaste män. De letar desperat efter Kimmie eftersom hon har information som kan krossa dem. Kommer de att hitta henne? Och vill de verkligen det?

Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 3/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 2/5
Mitt nöje: 3/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken var inte lika underhållande som första även om den var helt okej. Jag tror det till stora delar beror på att den handlar om människor som njuter av att åsamka andra smärta och kommer undan med det. Dessutom har de en attityd av att de står över andra och har speciella rättigheter vilket får mig att vämjas. Sen får spelet mellan Assad och Mörck inte lika stor plats och det är ju deras relation som jag fastnade för i första boken. Jag kommer absolut att fortsätta med serien, men har en del böcker som jag måste ta tag i först innan jag kan ge mig i kast med nästa, som jag ser fram emot. 
⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

1 kommentar:

  1. Jag tyckte inte heller den här var lika bra som första om jag minns rätt.

    SvaraRadera