tisdag 13 augusti 2019

Vindens namn, del 2, Patrick Rothfuss

Titel: Vindens namn, del 2
Originaltitel: the Name of the Wind
Serie: Berättelsen om kungadråparen #1
Författare: Patrick Rothfuss
Utgivningsår: 2010
Förlag: Massolit Förlag
Sidor/tid: 390 sidor
Genre: Fantasy
Språk: Svenska


Handling:
Jag heter Kvothe. Jag har rövat tillbaka prinsessor från kungar som sover i ättehögar. Jag brände ned staden Trebon. Jag har tillbringat natten med Felurian och kommit därifrån med förståndet och livet i behåll. Jag blev relegerad från universitetet när jag var yngre än de flesta är när de blir insläppta. Vägar som andra fruktar att tala om på dagarna går jag på i månsken. Jag har talat med gudar, älskat kvinnor och skrivit sånger som får trubadurerna att gråta. Ni har kanske hört talas om mig.

Så börjar Kvothe berättelsen om sitt händelserika liv. I Patrick Rothfuss enastående debut får vi lära känna Kvothe som en beryktad magiker, en skicklig tjuv, en mästerlig musiker och ökänd mördare. Men Vindens namn är så mycket mer - för berättelsen avslöjar sanningen bakom legenden.

Vindens namn ges ut i två volymer och är första delen i trilogin Berättelsen om kungadråparen.

Mina tankar:
Vindens namn är på svenska uppdelad i två böcker. Första boken läste jag för ett bra tag sen och nu i sommar var det dags för andra delen av första boken. Den fortsatte naturligtvis direkt efter förra boken då det ju egentligen är en bok. 

För mig var det inte svårt att komma in i handlingen igen då jag faktiskt kommer ihåg en del från första boken. Men läsningen går sisådär. Det är en karaktärsdriven handling, då det handlar om Kvothes liv. Det handlar dessutom om hans liv, ur hans eget perspektiv och man vet inte riktigt om han är ärlig eller om han vinklar historien av någon anledning. Vissa delar är spännande, vissa lite segare och jag vet egentligen inte riktigt syftet eller målet med historien. Vissa karaktärer är intressanta, vissa tråkigare. En del saker förstår jag inte hur de fungerar en del känns självklara. Ja, ni förstår... En del saker tycker jag om och en del inte, så i slutändan känns det som en kul bok att ha läst, men inget jag fångas och dras in i, mer än i vissa stycken. Jag kommer nog fortsätta med bok två så småningom, men inte just nu.

Vindens namn del två är historien om Kvothe berättad i långsamt tempo. Lite spännande och lite mystisk.

Betyg: 3/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar