torsdag 22 augusti 2019

The Night Circus, Erin Morgenstern

Titel: the Night Circus
Originaltitel: the Night Circus
Serie: -
Författare: Erin Morgenstern
Utgivningsår: 2011
Förlag: RH AudioGo
Sidor/tid: 13 timmar 39 minuter
Genre: mystik, kärlek, 
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Jim Dale

Handling:
The circus arrives without warning. No announcements precede it. It is simply there, when yesterday it was not. The black sign, painted in white letters that hangs upon the gates, reads: Opens at Nightfalll Closes at Dawn As the sun disappears beyond the horizon, all over the tents small lights begin to flicker, as though the entirety of the circus is covered in particularly bright fireflies. When the tents are all aglow, sparkling against the night sky, the sign appears. Le Cirque des Reves The Circus of Dreams. Now the circus is open. Now you may enter.

Mina tankar:
Den här boken läste jag då en booktuber jag brukar kolla på har den som favorit och har pratat mycket gott om den. Egentligen hade jag ganska bra koll på vad det var för bok och ville se om det var något för mig.

Jag gillar böcker som har ett driv och där det händer lite saker. Det här var inte en sådan bok. Gillar man böcker där handlingen får ta ett steg tillbaka och fokus ligger på att skapa en känsla och stämning är den här perfekt. Karaktärerna får liksom följa med i kölvattnet av mystiken och atmosfären som genomsyrar bladen.

Det är först efter mer än halva boken som jag börjar känna karaktärerna och känna mig lite engagerad i det som händer. Men intresset ligger liksom bara och puttrar på och det blir inte så mycket mer. Jag kan inte säga att jag tycker boken är dålig egentligen, den är bara inte riktigt för mig. En mittemellanbok, inte bra men inte heller direkt dålig.

The Night circus skapar effektfullt en stämning, så mycket så att handlingen får stå tillbaka.

Betyg: 2,5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar