söndag 2 juli 2017

Umberland, Wendy Spinale

Titel: Umberland
Originaltitel: Umberland
Serie: Everland #2
Författare: Wendy Spinale
Utgivningsår: 2017
Förlag: Scholastic Audio
Sidor/tid: 8 timmar 7 minuter
Genre: Steampunk, retelling, ungdom
Språk: engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Matthew Frow, Lauren Irwin, David De Vries

Handling:
Gwen, Pete, and the others have escaped from Everland. But the safe haven they hoped to find at Alnwick Castle doesn't exist. With the Queen of England on her deathbed, Duchess Alyssa has stepped in, but things have gotten worse as the cure Doc created for the Horologia virus has mutated, accelerating the disease. The only possible solution he can think of is to go back to the virus's origin: an extinct poisonous apple.

Legend has it a tree bearing the apple might be found at the center of a deadly labyrinth hidden deep within Germany. A place that no one in their right mind enters. With no other options, Alyssa sets out with only her sword, her wits, and the help of Maddox Hadder, a wild boy who oversees the castle gardens. To get to the center of the maze, she'll be forced to battle monsters more terrifying than her darkest nightmares.

But can anyone truly survive the madness of the maze? And what if there's no apple to be found there? (Adlibris)


Mina tankar:
Det här är andra boken i en trilogi. Första boken heter Everland och är en steampunkversion av Peter Pan, denna boken är av Alice i Underlandet. Jag måste erkänna att jag bara sett filmversioner av Alice i underlandet och inte läst boken, så jag har svårt att jämföra historierna med varandra.

Boken börjar lite segt, och nu dyker det upp fler karaktärer. Tyvärr går den inte in på djupet på någon, vilket är tråkigt då jag önskar att jag fått lära känna tex Maddox (galna hattmakaren?) bättre. Det finns en del spår av historien som är intressanta, men det hoppar mellan karaktärer och jag får inte veta det jag vill. Peter och "the lost boys" tappar stinget och allt är ännu mer hopplöst än det var i först boken. Peters kärlekshistoria är bara blaha... Det känns för spretigt och jag tappar intresset. Jag tvångslyssnar sista biten av boken, vilket får ett mirakulöst avslut med flera otroliga "sammanträffanden".

Dessutom är det nya inläsare, och jag tycker de förra var bättre, nu får tex. Hook och Jack som är två tonårspojkar, lika grova röster som Persbrandt.

Summering: En del intressanta spår, men helheten håller inte riktigt måttet.

Rekommenderas till:

Om man läst första boken, kan man kanske fortsätta på denna...

Betyg: 2/5

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar