fredag 23 juni 2017

Everland, Wendy Spinale

Titel: Everland
Originaltitel: Everland
Serie: Everland #1
Författare: Wendy Spinale
Utgivningsår: 2016
Förlag: Scholastic Audio
Sidor/tid: 8 timmar 55 min
Genre: Steampunk, retelling, Dystopi, ungdom
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Steve West, Fiona Hardingham

Handling:
London has been destroyed in a blitz of bombs and disease. The only ones who have survived are children, among them Gwen Darling and her siblings, Joanna and Mikey. They spend their nights scavenging and their days avoiding the ruthless Marauders -- the German army led by Captain Hanz Otto Oswald Kretschmer.
Unsure if the virus has spread past England's borders but desperate to leave, Captain Hook hunts for a cure, which he thinks can be found in one of the survivors. He and his Marauders stalk the streets snatching children for experimentation. None ever return. Until the day they grab Joanna. As Gwen sets out to save her, she meets a daredevil boy named Pete. Pete offers the assistance of his gang of Lost Boys and the fierce sharpshooter Bella, who have all been living in a city hidden underground. But in a place where help has a steep price and every promise is bound by blood, it will cost Gwen. And are she, Pete, the Lost Boys, and Bella enough to outsmart Captain Hook? (Adlibris)


Mina tankar:
Everland är Wendy Spinales första bok. Det är en steampunkversion av Peter Pan och bok ett i en triologi. Andra boken heter Umberland och är baserad på en annan klassisk saga nämligen, Alice i underlandet. Bok tre hittar jag inget datum på när den skall komma ut eller vad den skall handla om.

Jag gillar Peter Pan i hans sagoformat, vilket får mig att tveka en aning inför andra versioner av honom på ett sätt som jag inte gör för andra omskrivningar. Det kan jämföras med om det skulle komma ut en omskrivning av Ronja Rövardotter, jag skulle inte vilja få min bild av henne "besudlad". Men efter ett tag tog nyfikenheten överhanden när det gäller Everland, och jag började lyssna. Det tog ett litet tag innan jag vågade släppa min skeptisism och ge mig hän i handlingen. 

Boken var överraskande underhållande och spännande i ett dystopiskt London där barn var tvungna att försöka överleva i spillrorna efter krig och epidemiutbrott. Vi har den onde Hook som är ute efter barnen i staden och vi har Peter Pan som ordnat en tillflyktsort för ensamma barn. Hade namnen varit andra hade jag nog inte tänkt så noga på kopplingarna till Peter Pan. Som det är nu används många namn från boken och hela tiden kopplar min hjärna ihop dem med Ruth B. Lost Boy.


Det är en behaglig låt och jag gillar den så det var ju ok. 

När jag lyssnar får jag intrycket av att hela boken utspelar sig under ett fåtal dagar. Under den korta perioden lyckas varm vänskap, kärlek och svartsjuka etablera sig bland barnen. Vilket inte kändes så troligt, varför kunde det inte stannat vid vänskap? Boken hade vunnit på att slippa kärleksdramat.

Förutom alla kända namn är den ändå tillräckligt olik sitt original att jag kan ha min bild av Peter Pan intakt och jag är nöjd över att ha lyssnat. Ingen höjdarbok, men...

Summering: Rätt okej lyssning ändå.

Rekommenderas till: Någon som är sugen på snabbläst dystopisk steampunk I London med kända karaktärer.


Betyg: 3/5

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte om boken gillade att man även kunde se den gamla kära boken dyka upp ibland även om den ändå har en egen story :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också den var helt okej, lyssnar nu på andra boken, Umberland!

      Radera