lördag 10 juni 2017

Beauty Queens, Libba Bray

Titel: Beauty Queens
Originaltitel: Beauty Queens
Serie: -
Författare: Libba Bray
Utgivningsår: 2011
Förlag: Scholastic Audio
Sidor/tid: 14 timmar 54 minuter (lyssnade 7:04:51)
Genre: ungdom
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Libba Bray

Handling:
Survival. Of the fittest.
The fifty contestants in the Miss Teen Dream Pageant thought this was going to be a fun trip to the beach, where they could parade in their state-appropriate costumes and compete in front of the cameras. But sadly, their airplane had another idea, crashing on a desert island and leaving the survivors stranded with little food, little water, and practically no eyeliner.
What's a beauty queen to do? Continue to practice for the talent portion of the program - or wrestle snakes to the ground? Get a perfect tan - or learn to run wild? And what should happen when the sexy pirates show up?
Welcome to the heart of non-exfoliated darkness. Your tour guide? None other than Libba Bray, the hilarious, sensational, Printz Award-winning author of A Great and Terrible Beauty and Going Bovine. The result is a novel that will make you laugh, make you think, and make you never see beauty the same way again.


Mina tankar:
Libba Bray har skrivit en del böcker, bl.a. A great and terrible beauty (2003) och The diviners (2012)

I den här boken är du är fast med amerikanska beautyqueens på en öde ö, du får följa olika karaktärer, som du inte riktigt har koll på. Boken är dessutom full med fördomar, svart humor, reklampauser och fotnoter. Det blir mycket sarkasmer och förlöjningar av allt. Mycket av åsikterna om bl.a. vår världs överdrivna  utseendefixering håller jag med om. Jag har bara svårt för sättet de framförs på. Det känns som att det sätt de framförs på blir elakt och föder nya fördomar.

Det är många karaktärer, alldeles för många. Jag kan bara hålla koll på några få. Historien ger mig inget, karaktärerna ger mig inget och efter ungefär hälften av boken känner jag att det är slöseri med tid. Jag orkar inte med boken mer och ger upp.

Summering: För mycket åsikter och för lite story

Rekommenderas till:

Ingen, såvida du inte ÄLSKAR svidande sarkasmer.

Betyg: 1/5

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar