onsdag 21 september 2016

The Jewel, Amy Ewing

Titel: The Jewel
Originaltitel: The Jewel
Författare: Amy Ewing
Utgivningsår: 2014
Förlag: Walker books
Sidor/tid: 362/ 10 timmar 12 minuter
Genre: Dystopi, YA
Språk: Engelska




Finns på Storytel
Uppläsare: Erin Spencer eller Laura Kirman


Handling i korthet:
Härstammar man ifrån the Jewel har man allt. Man står högst upp på samhällets topp, man är rik och kunglig. Men Violet som kommer från The Marsh, har blivit upplärd för att bli en surrogat för kungligheterna. Hon skall köpas och bära en kunglighets barn eftersom de själva inte kan skaffa egna barn.

Mina tankar:
Efter att ha köpt den här boken såg jag att den fått många riktigt dåliga recensioner, vilket gjorde att jag skjutit upp läsandet av den. The Jewel är Amy Ewing debutroman och är första boken i en triologi. The White Rose (2015) är nummer två och sista boken The Black Key kommer i oktober i år (2016).

Violet lever i en dystopisk värld där eliten styr och de fattiga har det svårt. I Violets fall tillhör hon någon annan. Hon är en slav vars uppgift är att föda någon annans barn. Hon brottas med sig själv en hel del och hennes högsta önskan är att få vara fri att göra egna val. Hon är vacker, smart och duktig på det hon gör. Vilket innebär att hon är högt eftertraktad på auktionen för surrogater.

Boken innehåller förbjuden kärlek, maktmissbruk,svek och konspirationer, men är inte unik på något sätt. Paralleller kan dras till många populära dystopier såsom tex. Ceremonin av Kiera Cass och Hungerspelen av Suzanne Collins. Men ändå lämnar den ett litet eget avtryck och jag kan inte riktigt förstå varför den fått så många dåliga recensioner. Naturligtvis är boken inget litterärt mästerverk och kommer inte vinna något nobelpris, men den är underhållande och jag fastnar för karaktärer och engageras i orättvisan att inte ha makt över sitt liv och sin kropp. Givetvis är den biten ganska glorifierad och YA-fluffig, men den får mig ändå att tänka till över att alla faktiskt inte är fria att bestämma, tänka eller tycka vad de vill.

Jag var nöjd med läsningen och tänker ganska snart ge mig på resterande delar av serien.

Rekommenderas till:
Fan av The Selectionserien och andra liknande dystopier gillar säkert att läsa om Violet.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar