torsdag 8 september 2016

Mamma är bara lite trött, Sara Beischer

Titel: Mamma är bara lite trött
Originaltitel: Mamma är bara lite trött
Författare: Sara Beischer
Utgivningsår: 2016
Förlag: Lind & Co
Sidor/tid: 7 timmar 7 min
Genre: Samtida
Språk: Svenska






Lyssnat på Storytel

Handling i korthet:
Minna jobbar som lärare, är småbarnsförälder, hustru, vän. Hon är snäll, ställer upp, kämpar, ler, försöker, känner sig otillräcklig, försöker lite till. Tills en dag då allting tar stopp, hon får diagnosen utmattningssyndrom.

Mina tankar:
Sara Beischer har skrivit Jag skall egentligen inte jobba här (2012) och Det finns råttor överallt utom på Antarktis (2013) och nu 2016 har hon kommit ut med den här. Titeln Mamma är bara lite trött lockade mig att läsa mer om boken och när jag såg att den handlade om en mamma och lärare som fått diagnosen utmattningssyndrom var den ett måste att läsa. För er som inte vet är jag en lärare som jobbar i förskolan och fått just diagnosen utmattningssyndrom, vilket i vanligt tal kallas "utbrändhet".

Boken skapade blandade känslor. Dels för att igenkänningsfaktorn är så hög i vissa lägen att det både känns fruktansvärt jobbigt och skönt. Fruktansvärt jobbigt, eftersom jag vet PRECIS hur det känns och jag får gå igenom alltihop igen.  Men det är också skönt att få bekräftat att jag är ju uppenbarligen inte ensam om alla känslor och reaktioner. Man är liksom inte så unik som man tror.

Boken beskriver hur Minnas stress byggs upp under lämningar på dagis, förlåt, förskola, skola, hur hon säger ja, för att det förväntas av henne, trotts att varken tid eller ork finns, jobbet, Vabben, stressen över utseendet och krav på allt som måste göras.
Tills hon är så trött att hon mår illa, inte känner igen sig själv, känner sig misslyckad. Förhållandet påverkas, barnen påverkas, vänskaper påverkas och helt plötsligt skall hon öva på att pausa, arbetsträna och plantera tomater...

Det är så mycket frustration och ångest i den här boken och det är så skickligt beskrivet. Jag bara älskar och hatar varje sida och kan inte sluta lyssna. Jag blir lite besviken på slutet, då jag tycker att den tappar fokus och det blir en annan berättelse. Plus att jag som sitter i samma sits, hade väl hoppats på den där universallösningen som fixar allt och den finns ju inte, utan man måste fundera och börja prioritera själv. Jättesvårt!

Boken är både dråplig och sorglig och fylld med ångestladdade situationer, men så viktig. Jag hoppas att många läser den och funderar över livet vi lever. Bra, snabbläst och relaterbar.

Rekommenderas till:
Personer med samma diagnos och de som helt enkelt vill läsa en bra bok om småbarnsföräldrar i dagens Sverige.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar