onsdag 13 april 2016

Mutantupproret 99,4% DNA, Martin J Sällberg

Titel: Mutantupproret 99,4% DNA
Originaltitel: Mutantupproret 99,4 % DNA
Författare: Martin J Sällberg
Utgivningsår: 2016
Förlag: Böcker som ger tankar
Sidor/tid: 242
Genre: Skönlitteratur, Dystopi
Språk: Svenska








Recensionsexemplar från författaren

Handling i korthet:
"En dystopisk framtidsskildring av en värld efter ett stort klimatkrig där FN:s efterträdare GFHU (globala freds-och humanitetsunionen) har infört 99,4% genetisk överensstämmelse med det mänskliga genomet som laglig gräns för att vara människa. Varelser som till både intelligens och utseende är mänskliga men med CRISPRCAS9 genförändrats till under gränsen är inspärrade på zoo och måste dölja sitt lidande för att inte bli "humant" avlivade. En svårt sjuk genförändrad fånge på Lutons icke-offentliga zoo vid namn Joseph (som fråntogs efternamnet Knight när han efter DNA-analys djurförklarades) hålls dock vid liv med medicin som smugglas in av en officiellt erkänd människa: en 22-årig tjej vid namn Nathalie Iverest som har fotografiskt långtidsminne, ett hat mot antaganden om hur andra mår som inte har avtagit sedan hon var 17 år, och är dotter till en av skötarna (eller fångvakterna som de genförändrade fångarna säger) på Lutons icke-offentliga zoo. När en vakt avslöjar insmugglingen av medicin inleds en kapplöpning på liv och död..." (Bokus)

Mina tankar:
Martin J Sällberg har tidigare skrivit böckerna How to exterminate stupidity och Bakom Kesslerlinjen: Vart är vi på väg? När dessa gavs ut hittar jag dock inget om på internet.

Den här boken handlar om ett dystopiskt samhälle där allt är väldigt reglerat och styrt. Man måste till exempel ha en viss överensstämmelse av DNAt för att inte bli betraktad som djur och satt på zoo.

Jag får känslan av att författaren har en hel del att säga med den här boken och den verkar inte bara vara skriven för att underhålla. Han låter sina karaktärer ha djupa filosofiska, existentiella och vetenskapliga diskussioner. Långa meningar och ett avancerat språk, gör att det är ganska svårt att ta till sig och det blir inget flyt i läsningen. I ärlighetens namn måste jag erkänna att vissa bitar hoppade jag över, då det blev lite mycket för min smak.

Ett bildexempel av texten kommer nedan.

Då mitt mål med min läsning är att fly verkligheten en stund och bli underhållen, mer än att bli intellektuellt utmanad, faller den här boken pladask för mig. Själva grundstoryn är spännande, men försvinner i långa djupa diskussioner karaktärerna emellan. Jag tror dock inte att författaren är ute efter att underhålla, utan för att skapa debatt och diskussion kring en rad olika frågor. Jag kan inte säga att jag får en känsla av vare sig karaktärerna eller handlingen. Så kort sagt inte riktigt min typ av läsning.

Rekommenderas till:
Vill man bli intellektuellt utmanad med djupa filosofiska och extensiella frågor på ett avancerat sätt kan detta kanske vara något.

Betyg: 

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar