söndag 23 augusti 2015

The Sin Eaters Daughter, Melinda Salisbury


The Sin Eaters Daughter på Storytel


Titel: The Sin Eaters Daughter
Originaltitel: The Sin Esters Daughter
Författare: Melinda Salisbury
Utgivningsår: 2015
Förlag: ?
Sidor: 
Genre: YA, Fantasy
Språk: Engelsk

Handling i korthet:
Twylla är välsignad. Gudarna har utvalt henne till att bli prinsens fru, då hans syster, som enligt landets tradition egentligen skulle blivit hans fru, avlidit. Men välsignelsen är inte helt utan kostnad. Hennes hud är bärare av ett gift som dödar alla hon rör. Hon blir därför använd till att på ett plågsamt sätt avliva dem som drottningen drömmer till döden.

En dag får Twylla en ny personlig livvakt. Lief är inte rädd för Twylla, utan ser henne för den ensamma flicka hon är och hon dras till hans vänlighet.

Mina tankar:
Jag lyssnade på denna bok på Storytel. I början av boken distraherades jag lätt av annat när jag lyssnade. Själva grunden i boken lockar mig men det kändes som någonting saknades och inte riktigt fick mig fast i början. Det hände inte så mycket utan hela världen med dess religion och karaktärer presenterades. Men i slutet av boken hände det så mycket att det var svårt att hänga med i svängarna. Mitt i allt det spännande slutade boken med en epilog och jag måste anta att det kommer en fortsättning så småning. För när det blev tyst i mina hörlurar fick jag sitta en stund för att sortera ut allt som hänt och kände mig lite smått förvirrad. Det var ju nu allt kom igång.

Jag tycker det är roligt (kanske inte rätt ord) att läsa om drottningen som verkar helt galen, troligtvis efter all inavel som sker för att hålla det blåa blodet "rent". Hon är rent ut sagt ond och avlivar folk efter sina egna nycker. Hittar på historier och manipulerar för att hålla folket i schack och har ingen respekt för någon eller någonting.

Rekommenderas till:
Jaaaa... Gillar man uppbyggnader av kungadömen i fantasystil, elaka manipulativa människor och konstiga ritualer, kan denna kanske locka. Den är inte den bästa jag läst, men ändå läsvärd.


Betyg: 3,5

Går att köpa på cdon.comAdLibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar