tisdag 11 augusti 2015

The Kiss of Deception, Mary E. Pearson



Titel: The Kiss of Deception
Originaltitel: The Kiss of Deception
Författare: Mary E. Pearson
Utgivningsår: 2014
Förlag: Henry Holt and Company, LLC
Sidor: 486
Genre: Fantasy, Ya
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Prinsessan Lia rymmer hemifrån på sin bröllopsdag, då hennes äktenskap är arrangerat för att skapa en allians mellan hennes fars kungadöme och ett närliggande kungadöme. Hon vägrar vara som en soldat i hennes fars arme och bara foga sig. Hon vill gifta sig av kärlek och ha ett nytt liv där hon inte styrs av tradition och plikter. Hon flyr till en liten by vid havet och får där jobb på ett värdshus. Men många letar efter henne och alltförsnart hinner hennes liv ikapp henne.

Mina tankar:
Det tog några sidor att komma in i boken, men när det väl hände var jag fast. Världen är väl uppbyggd, med beskrivningar och traditioner. Lia är en stark person som vet vad hon vill och backar inte av rädsla för någonting. Hon träffar Kaden och Rafe på värdshuset hon jobbar och de är inte de hon tror att de är och jag måste säga att även jag blandade ihop det ett tag innan jag fick rätsida på dem. Jag vet inte om det är medvetet gjort av författaren eller om jag bara var ovanligt trög i början, men om det var medvetet var det ett genidrag, det gjorde boken än mer spännande och oförutsägbar.

Boken har en snygg karta över världen man läser om så man kan följa med i vart de reser, vilket jag uppskattar. Jag får en bild av avstånd och hur länderna förhåller sig till varandra.

Jag älskar att läsa om "onda" som blir omvända och visar sig ha ett hjärta ändå och det verkar väl som att det kanske lutar åt det hållet i denna boken. Inget är ju helt säkert än då jag har två böcker kvar (yey!!!) I stort får man följa Lias perspektiv genom större delen av boken, men emellanåt får man små små glimtar av Kaden och Rafe perspektiv, vilket allt som oftast skapar mersmak. Jag vill ha mer av deras tankar och känslor, vem är de egentligen? Nu blir man bara "retad" av små hittar här och där. Men det är så bra gjort, jag vill bara ha mer och mer. Helt förälskad i denna bok. Vill att cdon.com skall skynda sig att skicka boken så jag kan fortsätta att vara i denna värld.

Rekommenderas till:
Jag kan tänka mig att om man gillar Sarah J. Maas och hennes "Throne of glass"-serie är detta också en bok att tycka om. Kungadömen i krig blandat med lite kärlekstriangeldrama.

Uppdatering Juli 2018: Omläsning på semestern och jag älskar fortfarande boken. 5/5 gäller fortfarande!

Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.comAdLibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar