tisdag 4 augusti 2015

Fire in the woods, Jennifer M. Eaton


Titel: Fire in the woods
Originaltitel: Fire in the woods
Författare: Jennifer M. Eaton
Utgivningsår: 2014
Förlag: Month9Books
Sidor: 305
Genre: YA, science fiction
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Jess bor på en armeanläggning tillsammans med sin pappa. Hon älskar fotografering och en dag när hon skall försöka få ett kort på ett djur i skogen, träffar hon på en ung osäker kille. Han är skadad och behöver hjälp. Trots att hon vet att hennes pappa letar efter någon sorts farlig person inom närområdet, tar hon hand om David och tar in honom i sitt eget hus. Hon märker att han är annorlunda, men litar på honom och hjälper honom trots att hon förstår att han är den person alla letar efter.

Mina tankar:
Jag har haft ögonen på den här boken ett tag, då jag följer både författaren och förlaget som gett ut boken på instagram. Historien lockade mig och jag ville verkligen gilla den här. Till stor del gör jag verkligen det också. Grundhistorien är bra och suger in mig i boken. Jag gillar att det är en ung utomjordisk kille som råkat hamna här på jorden och att han faktiskt är rädd, osäker och inte riktigt är hemma i det sociala samspelet. Men själva berättandet, och särskilt i början av boken, känns lite naivt, haltande och upprepande på ett irriterande sätt. Det är inget flyt och den röda tråden genom berättelsen känns inte alltid som den hänger ihop. Längre in i boken är det inte lika störande, och jag hade lättare att njuta av själva historien, men det drar ändå ner betyget ett del. Jag var inte övertygad från början att jag skulle orka igenom hela boken, men nu när jag läst klart den vill jag ändå läsa "ashes in the sky" som är nästa bok, eftersom jag gillar själva historien så mycket och jag vill verkligen veta vad som kommer hända med David och Jess.

Jess och David är två karaktärer som växte under bokens gång. Jess var ganska irriterande i början men blev bättre på slutet. Men jag tycker inte att man fick lära känna henne på djupet, utan man fick bara en massa klyschor. Jag hade gärna lärt känna henne lite mer. David däremot får vi ur Jess perspektiv men det var ändå lättare att ta till sig honom och lära känna lite av honom, än detvar att lära känna Jess, vilket kan tyckas vara lite konstigt. Men jag hade även där velat veta lite mer, om hur denna världen verkade för honom, vad som var konstigt, vad som var likt och olikt hans värld tex.

Betyg: 3,5

Går att köpa på cdon.com, AdLibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar