måndag 15 juni 2015

Starcrossed, Hades, Josephine Angelini

Titel: Starcrossed Hades
Orginaltitel: Dreamless
Författare: Josephine Angelini
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 501

Handling i korthet:
Hades är fortsättningen på Helena, och i denna andra bok behöver Helena fullfölja ett uppdrag. Hon behöver varje natt vandra i Underjorden i Hades rike och göra så att erinnyerna slutar plåga de olika ätterna. Men i Hades rike har Helena inga krafter, hon har ingen aning om hur hon skall stoppa erinnyerna och inte heller hur hon skall hitta dem. Samtidigt plågas Helena och Lucas av att inte få vara tillsammans, vilket får förödande konsekvenser för Helena.

Mina tankar:
Jag ÄLSKAR verkligen de här böckerna!!! Hades är en fantastisk uppföljning till Helena. Boken tar vid där den första slutade och håller ett bra tempo uppe. Det är bara ett kort parti som är lite segare där Helena återvänder till underjorden flera gånger utan att riktigt veta hur hon skall komma vidare. Att blanda in grekisk mytologi i historien kanske inte är så orginellt men Josephine gör det bra och intressant. Enligt min mening är dessa böckerna bättre än Percey Jacksonböckerna som ju har ett liknande upplägg.
Jag tycker mycket om karaktärerna jag läser om och kan förstå deras reaktioner och handlingar. Dessutom tillkommer en ny karaktär, Orion, som jag också tycker mycket om och som hjälper berättelsen vidare. De här böckerna vill jag läsa igen!

Betyg: 5

Finns att köpa på: Cdon, AdLibris , Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar