söndag 28 juni 2015

Doon, Carey Corp & Lorie Langdon



Titel: Doon
Originaltitel: Doon
Författare: Carey Corp & Lorie Langdon
Utgivningsår: 2013
Förlag: Blink
Sidor: 395
Genre: YA, Fantasy

(Doon book trailer youtub)

Handling i korthet:
Veronica är en tjej som har haft ett ganska tufft liv. Hennes pappa försvann när hon var barn och hennes mamma dricker lite väl mycket och är tillsammans med en ganska läskig typ. På skolan gör hennes pojkvän slut offentligt samtidigt som han erkänner att han varit otrogen. Det är någonstans här som Veronica börjar se ett kille i killt, som försvinner lika fort som han dykt upp.
Samtidigt bestäms det att hon skall följa med sin bästa kompis Kenna till hennes stuga i Scotland över sommaren. Det är i Scotland de får höra talas om Doon, sagolandet som enligt legenderna skall finnas på andra sidan av en bro alldeles nära Kennas stuga. Sagolandet har berg och skogar, ett kungadöme med två prinsar men även en ondska som hotar att ödelägga hela landet.

Mina tankar:
Jag älskar den här boken, det känns som att kastas in i en riktig saga. Förtrollade världar, kungadömen, prinsar och ondska som lurar. Skulle man gå lite djupare och analysera så kanske det skulle finnas lite klyschor att gnälla över eller förhållandet tjej och kille, att man bara blir lycklig av att träffa den rätta och bli omhändertagen av en stor stark man.
Men det är inget som bekymrar mig när jag läser den här gulliga historien om episk kärlek. Jag kastas mellan välmående rysningar och tårar och bara njuter. Tack och lov att det finns en andra bok och det skall snart komma ut en tredje och som det verkar enligt hemsidan ( www.doonseries.com ) även en fjärde bok 2016.
Själva upplösningen i boken är lite segare än resten av lösningen, men det är några sidor det handlar om så det är förlåtet. Jag skulle gärna bo i Doon, med grönt och frodigt landskap, skogar, berg och pittoreska små byar. Tyvärr finns det vissa människor här som är lika trångsinta som överallt annars, men annars verkar det vara rena paradiset. Kan man bli förälskad i en bok så är jag förälskad i den här och jag blir så lockad av att resa till Scotland, som i mitt huvud är rena sagolandet.

Betyg: 5/5

Går att köpa på cdon.com, AdLibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar