torsdag 14 maj 2015

Unmade, Sarah Rees Brennan


"Unmade" av Sarah Rees Brennan... Jag vet inte var jag skall börja. Jag är väldigt kluven till den här boken. Vi börjar med en liten kort summering av handlingen. Jared är borta och alla utom Kami tror att han är död. Rob, den onda magikern, vill inte bara härska över staden utan betydligt mer. Kami och hennes vänner kämpar emot. Ont mot gott, tårar och skratt. Jared och Kamis kärleksliv är fullt med missförstånd och ångest hela vägen till slutet.

Handlingen i boken byggs sakta men säkert upp mot slutfinalen som avhandlas på några sidor i slutet. Ibland känns det lite segt, men jag känner mig ganska nöjd med slutet på serien. Jag hade önskat att Sarah hade utvecklat det där med att vara länkad till en annan människa mer. De bitarna är intressanta att läsa om, att tvingas känna vad någon annan känner eller att någon annan alltid vet vad man tänker. Jag hade velat veta mer.

Ibland blir det lite för mycket av smarta, lustiga kommentarer. När allt är som värst och de bara borde bryta ihop eller bli arga eller någon annan rationell reaktion på eländet, lyckas de ändå kläcka ur sig fyndiga kvicka kommentarer. Kanske inte alltid känns så trovärdigt, det blir liksom fel. 

En annan sak jag irriterar mig på är när författare tar död på sina karaktärer, framför allt de man fastnat för, på ett respektlöst sätt. Okej att man berättar någon "död", men gör det på ett snyggt sätt så man kan förstå. Inte så att man får känslan av att denna karaktär fick sätta livet till bara för att någon av de goda var tvungen att dö.

Och den stora frågan som jag ställer mig. VARFÖR ger sig inte någon av från staden? Ond härskare som kräver människooffer... Vad gör vi? Ingen överväger ens tanken på att bara dra därifrån, det om något är väl lite konstigt.
Men annars var det en helt okej serie, inte den bästa jag läst, men okej underhållning tack vare Kami och Jared. Men jag känner mig helt klar med denna serie och det skall bli skönt att läsa något annat.

Går att köpa på cdon.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar