lördag 16 maj 2015

Black Ice, Becca Fitzpatrick


I "Black Ice" har Britt fått med sin bästa kompis Korbie till hennes stuga i bergen för att vandra istället för att åka till Hawaii med deras andra kompisar. Britt vill desperat visa vad hon går för, gentemot sin före detta pojkvän Calvin, som också är Korbies storebror. Britt har tränat och förberett sig väl inför vandringen. Det visar sig att Korbies föräldrar tvingar med Calvin för att hålla ett öga på tjejerna. Calvin åker i förväg till stugan och när tjejerna antingen kommer iväg bryter ett snöoväder ut. Tillslut måste de överge bilen på vägen för att söka skydd och hjälp. Vad de inte inser är att de vandrar rakt i famnen på ett par brottslingar. Två unga killar som också fastnat i ovädret och som tar dem som gisslan. Britt tvingas med som guide ned för berget. 

Boken är skriven ur Britts perspektiv och man får följa hennes tankar. Hennes osäkerhet på de andra karaktärerna och hur hon kämpar med sig själv när hon blir rädd. Boken gör en stor grej av att hon alltid har förlitat sig på andra, framför allt verkar hennes storebror och pappa passat upp henne en hel del, och hon har tagit deras omsorger för givna och även utnyttjat dem. Men uppe på berget får hon börja förlita sig på sig själv och på vad hon kan och detta gör henne till en starkare person.

Boken är lite smått förutsägbar och man känner sig ganska trygg med att inte alltför hemska saker kommer hända, ja... alltså förutom att folk blir kidnappade och mördade... Men det hela känns inte så realistiskt och farligt. Jag känner att jag borde reagera över de naiva tjejerna och vissa stereotypiska åsikter, men eftersom boken inte utger sig för att vara realistisk, blir jag bara så där lagom tryggt underhållen.

Jag gillar ju faktiskt inte att läsa alltför realistiska och hemska böcker, så det här är en alldeles perfekt bok för mig. Lite spänning, lite kärlek och lite svek, på en alldeles lagom fiktiv nivå. Jag gillar upplägget, underhållningen och tanken om godhet hos de man tror är onda. Jag uppskattade denna bok mer än jag trott och slukade den på två dagar. 

Går att köpa på cdon.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar