onsdag 15 april 2015

De rätta, Scott Westerfeld

Nu är sista boken läst i den dystopiska trilogin, "Ful", " Ful eller Snygg" och sista boken "De rätta". Måste säga att det här är ingen höjdarserie. Helt OK tidsfördriv men inte mer. I den här sista boken har Tally blivit specialare och allting skall vara "isigt". Jag stör mig på deras språk och ord, att allt skall vara "bubbligt" eller "isigt". Det kanske låter bättre på originalspråk, men här låter det så fjantigt att det stör och irriterar mig under läsningen.

Själva konflikten i boken är fortfarande snyggingarna i staden mot Nya Smoke, alltså de som inte vill inrätta sig. Det blir ett avgörande tillslut och det slutar relativt lyckligt, men allt går lite för lätt. Boken är förutsägbar och... enkel, jag hittar inget bättre ord. Är det språket som är enkelt? Historien? För tillrättalagd? Jag vet inte. Jag läser boken och är nyfiken på vad som skall hända, men det är inte med något större engagemang.

Serien lockade mig för att jag trodde den skulle ta upp tex. utseendefixering och grejen är att böckerna faktiskt tar upp många intressanta ämnen. Utseende, miljöförstöring, makt, självsvält, de skär sig själva osv. Men det tas inte ställning till någonting, utan boken har ett ganska lamt förhållningssätt hela tiden. Ingen av karaktärerna sticker ut med sina åsikter heller, tyvärr. Det hela blir ganska tråkigt, tyvärr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar